Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

Airco storing

M

Metalbus

Messages
12
Location
Netherlands
Vehicle
T5 SE 174
Hallo allemaal,

Onder het moto niet geprobeerd........

VW T5 2006 origineel California.
Misschien dat iemand onze storing herkent. Of er een monteur meekijkt hier :)
Ik heb het ook al in het algehele forum gepost maar nog geen antwoorden.

De airco(climatronic) stopt binnen een paar seconden na het starten van de bus.
Storingen uitgelezen en stuiten nu op een melding van te hoge spanning op contact 30 climatronic. Bij het monitoren zien we dat het voltage tussen de 10 en 16v mag zitten. Hoe krijg je 16v vraag ik me zowiezo al af...Voltage op contact 30 climatronic zien we ( bij draaiende motor) schommelen tussen 15.8 en 16v en wanneer het 16.1v word sluit die de climatronic uit(veiligheid lijkt mij). En zelfs de aanjagers zijn dan uit, behalve achterin.
Voltage naar de accu en via de obd zijn in orde.

Kachelmotor en kachelweestand hebben we ook gelijk vervangen.
Voordat we alles gaan uitbouwen en na meten misschien iemand een soortgelijke storing gehad?
Zit nu zelf richting het regelapparaat/climatronic zelf te denken..

Groeten Marcel
 
Dag Marcel
zelf niet deskundig maar op het Nederlandse forum zitten wel enkele airco en electronica nerds, misschien loont het om ook daar even in de topics te kijken of de vraag te stellen www.weetjewel.nl
Groets
Bart
 
Hoeveel is de spanning op de dynamo? de laadregelaar kan uiteraard defect zijn en teveel spanning afgeven.
 
Dag Marcel
zelf niet deskundig maar op het Nederlandse forum zitten wel enkele airco en electronica nerds, misschien loont het om ook daar even in de topics te kijken of de vraag te stellen www.weetjewel.nl
Groets
Bart
Bedankt voor je antwoord. AL heel veel gelezen maar schijnbaar een niet veel voorkomend iets.....En idd her en der wat geplaatst :)
 
Hoeveel is de spanning op de dynamo? de laadregelaar kan uiteraard defect zijn en teveel spanning afgeven.
Spanning bij draaiende motor geeft bij de andere systemen geen overwaarde. Heeft de laadregelaar meerder uitgangen? Rechtstreeks naar climatronic bv? We willen de climatronic eruit halen en zelf de spanning zien te meten. Misschien leest de climatronic het wel verkeerd? Maar we zien met de laptop aangesloten en draaiende motor na een tijdje de spanning op contact 30 climatronic van 15.8-16.0 naar 16.1v gaan en dan gooit die (uit beveiliging?) de clima uit. Dan ook geen "gewone" verwarming meer, blowers uit. Ergens een overload of defect in climacontrol??
Bij draaiende motor 14.5v bij accu dus prima.
Zelfs bij afdeling bedrijfswagens vw hadden ze dit nog niet eerder gezien. Hebben nu een stroomverloop schema, 3 voedingen controleren en anders toch het paneel.
 
Normaal heeft de dynamo maar 1 uitgang en als die op 14,5V zit dan lijkt daar het probleem niet van te komen. Dan wordt het zoeken.. een keer een andere clima-unit proberen wellicht.
 
Normaal heeft de dynamo maar 1 uitgang en als die op 14,5V zit dan lijkt daar het probleem niet van te komen. Dan wordt het zoeken.. een keer een andere clima-unit proberen wellicht.
We gaan binnenkort het dashboard los halen en via het stroomverloopschema wat voedingspunten meten. Maar ik ben er ook bang voor dat het in de unit zit
 
Opgelost!!!

Probleem zat uiteindelijk in de unit zelf. Nieuwe gevonden en erin gezet en opgelost.
 
Back
Top