Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

Standkachel upgrade

y_maerschalck

y_maerschalck

Messages
13
Location
Belgium
Vehicle
T6.1 Coast 110
Goeiemorgen allemaal. We zijn intussen 3 weken eigenaar van en California Coast en hij bevalt ons erg. Ik ben alleen jammer genoeg te laat tot de conclusie gekomen dat ik anderhalf jaar geleden een fout heb gemaakt bij de bestelling. Ik dacht dat 'bijverwarming op water' genoeg zou zijn om de auto te verwarmen, maar nu blijkt dat dit enkel is om de motor voor te verwarmen :s
Ik was dus ten rade gegaan bij de garage waar we hem kochten, maar zij mogen blijkbaar niet nabouwen ...
Daarna in contact gekomen met iemand die normaal bijverwarming plaatst in werkbussen, maar daar is afwerking niet belangrijk en ik vertrouw het precies niet helemaal.
Daarom vraag ik me ook af of hier iemand dit al aan de hand heeft gehad en hoe ik dit zou kunnen oplossen? Kan deze probleemloos worden nagebouwd? Waar kan ik hiervoor terecht? Kan de 'bijverwarming op water' gewoon geupgrade worden of moeten er echt zware werken gebeuren?
Liefst natuurlijk allemaal zonder schade aan de afwerking.
Alle tips zijn welkom!
 
Hallo, die bijverwarming of "zuheiser" is een watersysteem bedoeld om de motor sneller op temperatuur te brengen in de winter. Er bestaan ombouwsets om die ook als standkachel te gaan gebruiken, maar dat vergt wel meer dan wat aanpassingen! Denk aan extra leidingen, pomp, water/lucht warmtewisselaar etc... Als je ze vaak nodig hebt zal ze een aanslag betekenen op de autobatterij.
Een klassieke standkachel werkt op lucht, wat veel sneller gaat, draait op diesel/benzine via een apart pompje en het geheel zit op de huisbatterij. Naast de dure gevestigde merken als Eberspacher heb je ook degelijke imitaties zoals een Aerotherm. Over de afwerking zou ik me weinig zorgen maken, binnen heb je in principe enkel een bedieningspaneel en een mooi afgewerkt luchtrooster.
Bedenk ook dat een ombouw van de zuheiser wellicht problemen zal geven inzake garantie bij VW.
 
Hey BrugseB, bedankt voor je antwoord. Ja, wat die afwerking betreft begrijp ik het niet helemaal goed. Waar wordt die kachel normaal gemonteerd? Is dat onder de wagen of ergens langs de buitenkant? Ik begrijp niet helemaal goed hoe dit gedaan wordt vrees ik. Ik heb ook geen idee hoe groot die dingen zijn.
 
De module wordt onder de wagen gehangen in beugels; stroomkabel van binnen, diesel aftakken op leiding naar zuheiser of op tank zelf, warme lucht inblazen via onderkant B stijl of apart rooster ergens op andere plek. Denk dat een inbouw op een uur of 4 kan, ook zelf te doen als je handig bent.
Op youtube zijn filmpjes te vinden, ook uitleg op het NL forum Weetjewel.
 
@y_maerschalck
Het ombouwen van de bijverwarming is eenvoudig zelf te doen. Ik heb het bij onze T6.1 zelf gedaan in ongeveer 1-1.5uur. https://www.danhag.de/zuheizer-aufruestung/vw/vw-t6.1/209/zuheizeraufruestung-vw-t6.1?c=367
Webasto heeft ook een set, maar dan moet de software nog aangepast worden. Bij bovenstaande set hoeft dat niet.
Het stroomverbruik van bijverwarmer is echter hoger dan dat van een luchtkachel, omdat het ingebouwde pompje het koelwater rondpompt en de ventilatie van het voertuig wordt aangestuurd. Met een gezonde accu zal dat 2uur goed gaan, maar hij neemt stroom van de hoofdaccu, dus als die leeg is, dan start de Cali niet meer...
Je moet je afvragen wanneer je de kachel nodig hebt. Wij staan vaak wild, maar op een camping maken wij gebruik van een keramisch kachel op 230v.

20220318_183439.jpg
 
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik vermoed toch even verder te gaan kijken naar de versie op lucht. Lijkt me voor ons gebruik de meest veilige optie.
 
Overweeg ook even te zoeken op 'retrofit heater' op het forum. Je vindt dan een aantal posts waar dit onderwerp besproken is en ook mensen die je (succesvol) zijn voorgegaan met het later plaatsen van een standkachel....
 
Back
Top