Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

Eerste keuring / België

R

Racerke600

Messages
31
Location
Belgium
Vehicle
T6.1 Coast 150
Hallo allemaal,

Binnenkort mag ik mijn alleereerste eigen VW Cali gaan afhalen, het is een Coast geworden met redelijk wat opties erop en een aardbei rode dakje :)
Foto's volgen nog wel als ik hem in bezit heb, einde Mei normaal gezien.

De reden van deze post is hetvolgende, bij de eerste administratieve keuring wordt er een weging gedaan.
Ik weet dat alle vloeistoffen minstens 90% moeten gevuld zijn etc...

Maar wat is nu eigenlijk het nut van deze weging? De MTM is sowieso 3000kg.
Dus of je nu 2400kg of 2450kg rijklaar weegt, wat maakt dit uiteindelijk uit?
Ik vermoed dat bij een politiecontrole langs de snelweg, ze toch ook je wagen op een weegbrug gaan zetten, en niet bvb elk stuk bagage apart gaan beginnen wegen?

Bijkomstig kom ik bij mijn tweede vraag omtrent het gewicht. Is het zinvol om naar de keuring te rijden, zonder de luifel, matrassen, tafel, stoelen.
Om zodoende een zo laag mogelijk gewicht te bekomen?

Alvast bedankt, om mee te willen 'denken' :)
 
Goeie middag, en welkom! Ik heb zelf nog geen enkele schouwing meegemaakt waar ze de watertank checken. Ik heb hier een reputatie van tonnen mee te sleuren ;-), maar ook nog nooit een opmerking van overgewicht gekregen (Brussel, Halle en Oostende). Wel heel veel geïnteresseerde schouwers die even binnen willen komen kijken.
Veel plezier gewenst!

Edit: ik heb hem wel als jonge jaarling overgenomen, dus wel niet de allereerste administratieve schouwing gehad. Waar dus wel effectief alles dient gevuld te zijn. Zie HC's comments:
 
Last edited:
Brandstoftank en watertank moeten "vol zijn", vuilwatertank niet; voor de rest mag je alle bagage weglaten. Zo onschuldig is de weging niet: mijn CE is ingevoerd uit Nederland, volgens ministerie weegt de bus "te veel" (heel verhaal...) waardoor ik momenteel maar papieren heb voor 3 personen... Dus laat alles wat los zit maar thuis.
 
Ok dat is duidelijk, de verplichte essentials en de rest laten we thuis :cool:
 
Bij mij was er niets gevuld. Ik moest dan enkel zeggen hoe groot de watertank was. Het is amper 30kg, dus dat maakt het verschil niet.
 
Bij mij was er niets gevuld. Ik moest dan enkel zeggen hoe groot de watertank was. Het is amper 30kg, dus dat maakt het verschil niet.
Denk dat een standaard Cali voldoende overschot aan gewicht heeft; is bij onze grote Blauwe we anders... Zelfs al denken ze bij de keuring in Brugge erg goed mee, ik moet de hele procedure opnieuw doen om die 150 kg extra geregeld te krijgen o_O
Benieuwd hoe het afgelopen is met de import bij Racerke.
 
Denk dat een standaard Cali voldoende overschot aan gewicht heeft; is bij onze grote Blauwe we anders... Zelfs al denken ze bij de keuring in Brugge erg goed mee, ik moet de hele procedure opnieuw doen om die 150 kg extra geregeld te krijgen o_O
Benieuwd hoe het afgelopen is met de import bij Racerke.
import? het is een nieuwe hoor :rolleyes:
woensdag ga ik naar de keuring :cool:
 
Ah, sorry en proficiat. Op één of andere manier associeer ik zo'n weging met "import" (zal aan mij liggen, 2x import gedaan :Nailbiting
 
de keuring incl. weging is achter de rug, 2460kg rijklaar
dat is dus wel met alles wat los zit eraf gehaald, inclusief luifel eraf.

met de bestuurder erbij gerekend, mag ik dus nog 465 kg laden.

heb nu ook alle dingen die ik eraf gehaald heb ook eens apart gewogen thuis en als ik alles optel, kom ik tot de conclusie dat je niet al te gek moet doen om aan 3000kg te komen.
 
Just make sure if you have a fifth seat, you put it in, otherwise they won't register it as a five seater.
 
 
Maar wat is nu eigenlijk het nut van deze weging? De MTM is sowieso 3000kg.
Dus of je nu 2400kg of 2450kg rijklaar weegt, wat maakt dit uiteindelijk uit?
Ik vermoed dat bij een politiecontrole langs de snelweg, ze toch ook je wagen op een weegbrug gaan zetten, en niet bvb elk stuk bagage apart gaan beginnen wegen?

Lees nu pas uw vraag, en intussen ben je naar de keuring geweest maar wou hier toch even op replyen.
Misschien is het omdat ik veel met bedrijfsvoertuigen werk maar ik vind die eerste weging wel handig om een idee te hebben waar je aan toe bent en wat kan en mag. Ik heb bewust de keuring gedaan met al het materiaal in waarmee ik (als ik de Calif uithaal) rond rij. Ik spreek niet van de bagage of de kasten gevuld met eten en drank, maar wel het kookgerei, een curverbak met allerlei, gasfles in, wat werkmateriaal, ... om een idee te hebben wat er nog bij kon. Wij zijn maar met 2 dus wat bagage, eten, fietsen, ... kunnen er nu nog ruim bij.

Bij bedrijfsvoertuigen kan een eerste weging handig zijn om het effectieve gewicht te kennen na bv inbouw van wanden, vloerplaten. Wij hebben echt grote verschillen tussen dezelfde types voertuigen, alleen al door de optielijst (automaat, standverwarming, aandrijving, hydraulische stoel, ...) maar inderdaad op het einde van de rit mogen ze bij controle toch maar 3.500 kg wegen :cool:

In alle geval welkom, en ben benieuwd naar de fotootjes :)
 
Lees nu pas uw vraag, en intussen ben je naar de keuring geweest maar wou hier toch even op replyen.
Misschien is het omdat ik veel met bedrijfsvoertuigen werk maar ik vind die eerste weging wel handig om een idee te hebben waar je aan toe bent en wat kan en mag. Ik heb bewust de keuring gedaan met al het materiaal in waarmee ik (als ik de Calif uithaal) rond rij. Ik spreek niet van de bagage of de kasten gevuld met eten en drank, maar wel het kookgerei, een curverbak met allerlei, gasfles in, wat werkmateriaal, ... om een idee te hebben wat er nog bij kon. Wij zijn maar met 2 dus wat bagage, eten, fietsen, ... kunnen er nu nog ruim bij.

Bij bedrijfsvoertuigen kan een eerste weging handig zijn om het effectieve gewicht te kennen na bv inbouw van wanden, vloerplaten. Wij hebben echt grote verschillen tussen dezelfde types voertuigen, alleen al door de optielijst (automaat, standverwarming, aandrijving, hydraulische stoel, ...) maar inderdaad op het einde van de rit mogen ze bij controle toch maar 3.500 kg wegen :cool:

In alle geval welkom, en ben benieuwd naar de fotootjes :)

Ik heb het dus andersom gedaan. Zo kaal mogelijk aangeboden voor de eerste weging om dan alle items thuis even te wegen. Dat werkt eigenlijk net zo goed ;-)
Alles zit nu in een excel, en als ik dan wil kan ik altijd uitrekenen wat het vertrekgewicht zou moeten zijn.
 
Ik heb het dus andersom gedaan. Zo kaal mogelijk aangeboden voor de eerste weging om dan alle items thuis even te wegen. Dat werkt eigenlijk net zo goed ;-)
Alles zit nu in een excel, en als ik dan wil kan ik altijd uitrekenen wat het vertrekgewicht zou moeten zijn.
Die weging is dus vooral om te zien hoeveel zitplaatsen je mag gebruiken. Dat gebeurt volgens een europese norm. Theoretisch moet je opnieuw laten wegen indien je later opties toevoegt maar bij een camper gebeurt dit zo goed als nooit heeft men mij verteld bij de dealer. Daarom kan je in de configurator soms een optie niet kiezen omdat de asbelasting boven de norm zou uitstijgen . Je kan echter perfect met die opties rijden indien je geen 4 personen + bagage meeneemt zoals de norm voorschrijft. Wegen is de enige manier om te weten of je geen overgewicht hebt. Ik kon geen bodembescherming bestellen en geen 80 l brandstoftank bij mijn ocean 204pk 4motion om die reden, ook al reizen wij slechts met 2. Ik denk dat onderdelen verwijderen voor eerste weging weinig zin heeft, het veranderd de MTM van 3000 of 3080 kg niet. Het laadvermogen is maar een indicator, maar de goedkeuring van aantal zitplaatsen is natuurlijk wel belangrijk.
 
Terechte opmerking van Roger! Op mijn eenvormigheidsattest na invoer staan maar 3 personen, ondanks een weging van 2580 kg bij invoerkeuring heeft men het gewicht dat genoteerd stond op de NL documenten gewoon overgenomen (2740kg); daardoor zo goed als geen laadvermogen meer! Intussen is de bullbar er af en overweeg ik om bij de volgende keuring een procedure tot herziening op te starten. Wat een gedoe toch altijd bij de Belgische keuring...
groets, Bart
 
hallo BrugseB, nog steeds niet meer dan 3 personen?
Hopelijk komt dit in orde, ik duim mee :thumb
Groeten
Terechte opmerking van Roger! Op mijn eenvormigheidsattest na invoer staan maar 3 personen, ondanks een weging van 2580 kg bij invoerkeuring heeft men het gewicht dat genoteerd stond op de NL documenten gewoon overgenomen (2740kg); daardoor zo goed als geen laadvermogen meer! Intussen is de bullbar er af en overweeg ik om bij de volgende keuring een procedure tot herziening op te starten. Wat een gedoe toch altijd bij de Belgische keuring...
groets, Bart
 
hallo BrugseB, nog steeds niet meer dan 3 personen?
Hopelijk komt dit in orde, ik duim mee :thumb
Groeten
Ach, ik heb 5 goedgekeurde gordels in de bus ;) :bananadance2
Maar nu ook de bullbar verwijderd is toch weer aan het overwegen om wijziging aan te vragen.
 
Op km.be lees ik nu het volgende onder keuring kampeerwagen:

Opgelet: Om het nuttig laadvermogen te berekenen moet de tarra van het voertuig bepaald worden tijdens de weging. Daarom moet het voertuig op de volgende wijze voorgereden worden voor de weging:

zonder bestuurder
met brandstoftank (diesel of benzine en LPG) gevuld tot minimum 90%
met drinkbaar water- en gasreservoirs gevuld tot minimum 90%
Het verschil tussen de Maximaal Toegelaten Massa (MTM) en het resultaat van de weging moet groter dan of ten minste gelijk zijn aan 75 kg. Na de weging wordt een identificatieverslag opgesteld met de volgende gegevens:

de Maximaal Toegelaten Massa (MTM)
de tarra
het nuttig laadvermogen
het aantal zitplaatsen volgens het reglement
Indien het verschil kleiner is wordt het identificatieverslag niet opgesteld en wordt een rood keuringsbewijs met beperkte geldigheidsduur van 15 dagen afgeleverd.


Het aantal zitplaatsen wordt dus gewoon overgenomen van de fabrikant. Bij mijn huidige cali, nu 5j geleden was dat nog 75kg per persoon+ 10kg bagage per persoon en 10kg bagage per meter lengte voertuig moest minstens beschikbaar zijn. Ik denk dat de cali daarom slechts 4.99 m lang is: dat scheelt weer 10 kg Want geen 5 maar 4 volle meters. Er was een europese norm uit 2008 maar die schijnt in 2016 ingetrokken te zijn. ongelooflijk hoe ‘moeilijk het is de juiste info te vinden over zo een eenvoudig onderwerp. Sommige websites spreken over kabelhaspel en of krik en gereedschap dat aanwezig moet zijn bij de weging..maar ik vind in België officieel niets daarover.

op vlaanderen.be onder basisvereisten voor kampeerwagen lees je dan weer het volgende:
Nuttig laadvermogen
Is uw voertuig vóór 1 januari 1986 in gebruik gesteld? Dan bedraagt het nuttig laadvermogen 75 kg per persoon met inbegrip van de chauffeur.
Is uw voertuig vanaf 1 januari 1986 en vóór 14 juli 1997 in gebruik gesteld? Dan bedraagt het nuttig laadvermogen 100 kg per persoon met inbegrip van de chauffeur
Is uw voertuig vanaf 14 juli 1997 in gebruik gesteld? Dan kunt u gebruikmaken van de volgende formules:
(10 kg x N) + (10 kg x L): waarbij ‘L’ de totale lengte van de kampeerauto is en ‘N’ het aantal passagiers, inclusief de bestuurder.
MTM – Tarra – (75 kg x N) ≥ (10 kg x N) + (10 kg x L).

Tarra
De tarra wordt bepaald door een weging van uw voertuig en geeft de massa weer (omgebouwd met koelvloeistof, smeerolie, gereedschap en reservewiel).

  • zonder bestuurder
  • met brandstof (diesel, benzine of LPG): reservoir gevuld tot minimum 90%
  • met drinkbaar water en gas: reservoir gevuld tot minimum 90%.
 
Last edited:
Back
Top