Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

Electriciteit via stroomsnoer geeft niks door aan de koelbox. Domestic Battery doesn't charge

V

velucas

Messages
8
Location
Gent
Vehicle
T5 SE 140
Sinds een paar dagen kregen we geen electiciteitsdoorvoer naar de koelkast.. Bij aansluiting netsnoer kregen we geen indicatie op de Control Unit (stekkersymbool). De batterij liep leeg, het dak kon nog neergelaten worden na het starten van de motor. (Start Engine message).
Dankzij de hulp van Campercentrum Nederland (indien daar nog niet geweest, gaan!! De moeite waard. Zeer behulpzaam als je met een probleem zit!, hebben we het euvel gevonden. Een stekker naar de huishoudbatterij (te bereiken via het luikje in het koffergedeelte) zat los.
Ander mogelijke problemen zijn : een defecte zekering 30A (onder voorzetel), de stroomconvertor onder de koelbox (losse stekker) of een zekering op de huishoudbatterij.

Nog eens met dank aan Camper Centrum Nederland!

Lucas
 
Mij moet je niet overtuigen , ik rij geregeld 160km enkele rit naar CCN :thumb

Goed dat je probleem opgelost is.
 
Nog een tip van CCN : dakbediening "altijd" met draaiende motor;)
 
Gelukkig is je probleem opgelost!
Zo te lezen is het een goed adresje... Hoop echter dat ik ze de eerste jaren niet nodig heb :thumb
 
Dan ben ik altijd maar weer benieuwd waarom?
is net nog uitvoerig behandeld in het engelstalig gedeelte van dit forum. volgens sommigen zou het de levensduur van de huishoudbatterij verlengen. Volgens mij enkel nodig/nuttig indien je huishoudbatterij bijna leeg is, maar dan zal je auto hier ook om vragen. In mijn T6 zitten 3 identieke batterijen van 75Ah die een piekstroom van 420 A aankunnen (2x huishoud 1x starter) . Het openen of sluiten van het dak kan nooit meer dan 0,5Ah en 30A piek vragen gedurende 1 minuut ,iets wat een gezonde batterij moeiteloos moet aankunnen. Het kortstondig laten draaien van de motor is wellicht meer belastend voor de onderdelen van de auto. Ik doe het niet maar er zijn 2 kampen : zij die het op aanraden van hun dealer wel doen en zij die het instructieboekje volgen en het dus niet doen. Ik wacht dus ook nog altijd op een technische uitleg waarom het nuttig zou zijn. Als ik ooit bij CCN kom zal ik het zeker vragen ..
Als de redenering zou kloppen dan moet je dus nooit iets in de 12V/20A aansluitingen van je camper steken als de motor niet draait ?
 
Ik heb ook 3 batterijen. Verbruik (kort en piek) kan volgens mij niet snel de levensduur beïnvloeden behalve als je het dak de hele dag op-en-neer doet. Je merkt wel dat je met draaiende motor iets meer power op het net hebt.
Maar ik ben toch echt niet van plan om als ik het dak nog omlaag en de motor uit heb de boel weer te starten om alleen het dak te laten stijgen. En al helemaal niet als ik vroeg wil vertrekken - al kun je het dak het laatst laten zakken, ik ben liever klaar als ik de motor start.
 
Is toch gewoon simpel , je komt aan op locatie , kies je plek
Voor je de motor aflegt doe je het dak omhoog .
Andersom pak ik alles in en start voor vertrek en laat het dak zakken , doe een rondje om de Cali en weg....
 
Yep, logisch. Alleen kampeer ik vaak en graag wild. Dan kijk ik graag eerst even aan of de plek me wel echt aan staat en ik niemand in de weg zit.
 
. Als ik ooit bij CCN kom zal ik het zeker vragen ..
QUOTE]

Toen wij onze Cali kochten bij CNN was de uitleg dat openen/sluiten van het dak zoveel stroom vraagt dat het vanwege de spanningsdip "beter is" dit te laten compenseren door de bijdrage van de dynamo. Maar ik kan me heel goed vinden in uw redenering dat de batterij het zonder bijdrage van de dynamo gewoon aan moet kunnen. Wij doen het vooralsnog "met", vlak na aankomst en vlak voor vertrek.
 
afgelopen week 3 dagen op batterij geleefd(koelkast, waterkraan, verlichting, deuren..) in hittegolf (>30°c), batterij was bij vertrek volgens controle unit 60% (weet niet hoe dit bepaald wordt , indien enkel op basis van spanning dan zeer ruwe schatting) , dak gewoon kunnen dichtdoen ..
Vergeet ook niet dat de huishoudbatterij 2 batterijen in parallel zijn en deze 2 batterijen elk slechts de helft van de benodigde stroom hoeven te leveren .
VW heeft een (duits) filmpje op youtube over het hefdak , daarin zeggen ze ook dat indien het motorcontact 10 uur niet aangestaan heeft de druk in de pomp van het hefdak wordt gecontroleerd en daarna elke 5 uur het dak terug op spanning wordt gebracht, ze zeggen niets over motor laten draaien..
https://www.youtube.com/watch?v=CW11npKQUqc&index=26&list=PLs8I24UukTm1cbl8qAWlL0e3LhVBgDDHn
onze cali is nog nieuw en wij hebben nog nooit hefdak bediend met draaiende motor maar ook nog nooit iets gemerkt van de controle van de druk in de pomp van het dak, zelfs na meer dan 48h geen contactsleutel gebruikt te hebben.

in een reactie op een filmpje van ccn over het hefdak beweert iemand te weten waarom de motor beter draait: de cali kan tilt slaan als de spanning op de batterijen verschillend wordt , de werkende alternator houdt de spanning gelijk.. Dit is waarschijnlijk wat gebeurt wanneer de cali zelf vraagt om de motor te starten zoals sommigen op fora wel eens melden. Misschien heeft VW bij de T6 hiervoor een verbetering aangebracht , er zouden tenslotte meer dan 2000 dingen gewijzigd zijn tov de T5 ook al zie je die niet onmiddelijk aan de buitenkant.
 
Sinds een paar dagen kregen we geen electiciteitsdoorvoer naar de koelkast.. Bij aansluiting netsnoer kregen we geen indicatie op de Control Unit (stekkersymbool). De batterij liep leeg, het dak kon nog neergelaten worden na het starten van de motor. (Start Engine message).
Dankzij de hulp van Campercentrum Nederland (indien daar nog niet geweest, gaan!! De moeite waard. Zeer behulpzaam als je met een probleem zit!, hebben we het euvel gevonden. Een stekker naar de huishoudbatterij (te bereiken via het luikje in het koffergedeelte) zat los.
Ander mogelijke problemen zijn : een defecte zekering 30A (onder voorzetel), de stroomconvertor onder de koelbox (losse stekker) of een zekering op de huishoudbatterij.

Nog eens met dank aan Camper Centrum Nederland!

Lucas
Ik had deze zomer net hetzelfde probleem met mijn nieuwe T6! ... 3 weken op reis door Frankrijk en Spanje zonder elektriciteit van de camping. Bij terugkomst werd het euvel na 1,5 uur ontdekt (en hersteld) door mijn garagist (Decancq Tielt).
 
Back
Top