Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

Woonbatterij van onze California Coast 6.1 laadt niet meer op wanneer aangesloten aan netstroom

J

JMaes

Messages
9
Location
Nederland
Vehicle
T6.1 Coast 150
Hallo,

Sinds een paar weken hebben we gemerkt dat onze woonbatterij niet meer oplaadt als de stekker is aangesloten aan 220V thuis. Batterij wordt wel nog opgeladen tijdens het rijden. Nu willen we volgende week een aantal dagen naar de camping (met stroomaansluiting) maar dus zelfs aangesloten blijft de koelkast en standkachel verbruiken op de batterij en schakelt dus niet over op 220V. Hier iemand ervaring mee aub? In bijlagen nog een foto van onze display (deze geeft wel aan dat stekker is aangesloten...)
Op de display wordt ook 0h aangegeven van de batterij capaciteit die over is...? De blauwe streepjes werken wel nog...
Nu lees ik op het forum dat dit zou kunnen liggen aan de stekker van de batterij die niet goed is aangesloten of aan een zekering die defect zou kunnen zijn...?
Graag dus advies moest hier iemand ervaring mee hebben. Alvast bedankt!

IMG_1238.JPG

IMG_1239.JPG
 
Ik begin ook te twijfelen of alle zekeringen op de juiste plaats zitten...
Zie ook foto... Misschien heb ik bij het controleren een zekering op de verkeerde plaats ingestoken...?

IMG_1240.JPG
 
Toen ik dit aan de hand had was de zekering op de 2e accu (achterin) defect. Als je op dit forum op "cube fuse" zoekt dan vindt je veel informatie.
 
Bedankt alvast voor de tip!
Nu willen we komende dagen een paar dagen naar de camping maar weten dus al dat we na een dagje of 2 zonder accu gaan vallen...(!) Onze bus nieuw gekocht bij Campercenter Amersfoort en ook reeds gebeld hiervoor maar zonder afspraak geraken we niet binnen in de werkplaats blijkbaar... Het lijkt me toch de bedoeling dat die in deze gevallen toch even kunnen kijken naar een mogelijks defecte zekering....
 
Check bij de zekeringen ook of er genoeg volt doorheen gaat. Dat kan er ook voor zorgen dat de woonbatterij niet oplaadt via de netstroom.
 
Check bij de zekeringen ook of er genoeg volt doorheen gaat. Dat kan er ook voor zorgen dat de woonbatterij niet oplaadt via de netstroom.
Weet niet of het door een vertaling komt, maar dit klopt niet. Er loopt geen ‘volt’ door een zekering. Er loopt stroom doorheen, gemeten in ampere. Als er meer ampere doorheen loopt dan de waarde van de zekering, dan brandt hij door. Controle van een zekering kan optisch of door te kijken of er aan beide dezelfde spanning (in volt) op staat. Is de spanning aan beide zijden gelijk, dan is de zekering nog heel. Als er voor de zekering spanning staat maar na de zekering niets meer, dan is de zekering defect.

Los hiervan, ik had toch ook gehoop dat campercentrum Amersfoort ruimte zou maken om in ieder geval even te kijken. Of het dan meteen gerepareerd kan worden, is een andere zaak.
 
Jammer dat je niet snel bij CC langs kan maar die zekering is ook vrij eenvoudig zelf te verhelpen, het is alleen lastig om bij de achterste accu te komen. Deze zit achter de klep in de achterbak aan de linkerkant. Hij is vrij zwaar en je moet 'm over een richeltje heen tillen, heb hier zelf een plamuurmes voor gebruikt. Op de accu zie je een keramische zekering zitten, als je iets van een volt meter hebt kan je kijken of hier nog stroom doorheen komt. Als deze defect is dan is het eenvoudig te vervangen. Heb zelf de volgende zekering besteld (snel geleverd):
https://www.jasicamp.nl/cubeoto-high-power-keramische-zekering-100-a-max-58-v-per-stuk/p13157

Mijn 2022 T6.1 Ocean was uitgerust met een 100A, er schijnen ook voertuigen met een 75A geleverd te zijn. Bestel er voor de zekerheid eentje extra voor als je onverhoopt op reis 'm een keer moet vervangen :)
 
Werkt het stopcontact naast je keukenblok nog? Zo ja, tot daar heb je elektriciteit van de kabel, aangesloten aan de 220v.
En anders kan het inderdaad de reeds genoemde zekering zijn.
Kleine tip (maar misschien wist je dit al): tijdens de rit naar je camping, de functie maximaal laden aanleggen. Zo zullen alle batterijen ook tot de volle 100% worden opgelaten en dan heb je toch al dat.
 
de netspanning gaat naar een converter 220V AC (wisselspanning) naar 12V dc (gelijkspanning) . Soms zit de kabel die 220V in deze omzetter voedt niet goed vast, niet diep genoeg . Zelfde stekker als apparaten in huis met los netsnoer. Omzetter zit boven de achterste huishoudbatterij, een zwartblok zo groott als een dik boek.
1707774563256.png
 
Last edited:
Werkt het stopcontact naast je keukenblok nog? Zo ja, tot daar heb je elektriciteit van de kabel, aangesloten aan de 220v.
En anders kan het inderdaad de reeds genoemde zekering zijn.
Kleine tip (maar misschien wist je dit al): tijdens de rit naar je camping, de functie maximaal laden aanleggen. Zo zullen alle batterijen ook tot de volle 100% worden opgelaten en dan heb je toch al dat.
Inderdaad check of 220V stopcontact het doet. Zoniet dan zou de aardlekschakelaar (op zijwandje boven gasfles) er uit kunnen liggen.
 
Back
Top