Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

Accuduur

Orion

Orion

Messages
12
Location
Netherlands
Vehicle
T6 Ocean 150
Hallo iedereen,

Kan iemand mij vertellen hoelang je met de VW California T5 Camper kan blijven staan op bijvoorbeeld een Camperplek zonder aansluiting op het electranet?
Dit is natuurlijk afhankelijk van het stroomgebruik en dat wordt vooral bepaald (in ons geval) door de koelkast, wat lampjes en laptopgebruik s' avonds.

Verder ben ik zeer geïnteresseerd in het electrisch schema van de camper en het amperage van de accu's.

Wie kan min helpen?
 
Welkom ,ivm accubereik hangt veel af van de staat van de accu's , hoe oud ze zijn en of ze goed onderhouden zijn . Dan natuurlijk hangt het ervan af wat je verbruikt op 24h.
Met goede batterijen en normaal gebruik van de frigo , binnenverlichting en af en toe een gsm opladen doe je wel tot 5 dagen .
Maar ik sta zelden 5 dagen op dezelfde plaats stil dus dat probleem doet zich nooit voor bij mij.
In de winter staat de frigo wat lager en verbruikt de aanjager van de verwarming wat in de plaats dus ongeveer gelijk.
Er zijn veel discusies hierover op het forum , zoek maar wat op....

Ivm electrische shema's zijn er downloads op het forum maar enkel zichtbaar voor VIP (word je na betaling van het lidgeld)

Lees wat op het forum in de technische secties , er is weinig dat je niet terugvind hier .
In deze nederlandstalige posts word niet echt veel over technische zaken gepost , als je wat engels begrijpt kom je er wel.
 
Wij hebben in de herfst 5 dagen gestaan, met koelkast en af en toe de kachel, en licht en telefoons opladen e.d., dat ging prima. Maar wij hebben óók zonnecellen op het dak...
 
Dank voor de reacties. Ik zal ook eens langs de Engelse versie van deze site mijn licht proberen op te steken.

Maar....
weet iemand toevallig wat het amperage van de 12 volt accu's is (twee stuks).Zijn deze paralel geschakeld of in serie. Het zou me helpen te bepalen/berekenen wat er mogelijk is. Met zonnecellen is het natuurlijk een ander verhaal, maar die heb ik even niet.
Verder begreep ik ook dat je de accu's ook niet verder dan 25-50% moet leegtrekken. Dus dat is ook een beperking. Is de startaccu nog op enige wijze verbonden met deze 12 volt accu's? Iemand met kennis van de materie? Alvast bedankt!
 
-Amperage kan je op de accu's terug vinden.
-Zie onderstaand schema v.w.b. serie/paralel
-Geheel leegtrekken kampeeraccu's is niet wenselijk, vandaar dat de koelkast ook autom. af zal schakelen bij een bep. boordspanning. Verder goed om elke maand de Cali op de stekker (220V) te zetten (1 à 2 dagen) om de accu's echt vol te maken, dit verlengt de levensduur. Met de omvormer wordt een hogere spanning bereikt dan met de dynamo.
-Zover ik weet wordt de startaccu ook mee opgeladen via de stekker/omvormer. De startaccu wordt niet leeggetrokken door het kampeergedeelte. Let wel op dat apparatuur in het dashboard (zoals de radio, de sigarettenaansteker, enz) wel op de startaccu is aangesloten en deze leeg kan trekken als je niet "op de stekker" staat!

WP_20170731_13_07_37_Rich (3).jpg
 
@panadero,

Bedankt voor de input.
als ik het schema zo zie is het een paralelschakeling en kan je dus het beschikbare amperage optellen bij elkaar (?), scheelt weer.
Het gaat mij erom of ik wel eens een nachtje vrij kan staan van de paal, op een camperplek of zo.
 
-Amperage kan je op de accu's terug vinden.
-Zie onderstaand schema v.w.b. serie/paralel
-Geheel leegtrekken kampeeraccu's is niet wenselijk, vandaar dat de koelkast ook autom. af zal schakelen bij een bep. boordspanning. Verder goed om elke maand de Cali op de stekker (220V) te zetten (1 à 2 dagen) om de accu's echt vol te maken, dit verlengt de levensduur. Met de omvormer wordt een hogere spanning bereikt dan met de dynamo.
-Zover ik weet wordt de startaccu ook mee opgeladen via de stekker/omvormer. De startaccu wordt niet leeggetrokken door het kampeergedeelte. Let wel op dat apparatuur in het dashboard (zoals de radio, de sigarettenaansteker, enz) wel op de startaccu is aangesloten en deze leeg kan trekken als je niet "op de stekker" staat!

View attachment 24087

Dit gedeelte kan ik niet terugvinden in de manual. Staat dat ergens uitgelegd? En is dit bij iedere vw californi t5?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
normaal zou je een dag of 3 los moeten kunnen staan, als je geen gekke dingen doet (elektrisch koken op 12V, heel veel powerbanks opladen,...)
 
Dit gedeelte kan ik niet terugvinden in de manual. Staat dat ergens uitgelegd? En is dit bij iedere vw californi t5?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Accu’s zijn normaal 2x75 Ah Parallel .Maar je hebt slechts 75 tot 80 Ah ter beschikking en geen 150 Ah omdat het vermeden moet worden meer dan 50% van de lading te onttrekken an de accu. Voor een langere levensduur. Vw heeft hier voor aantal veiligheden ingebouwd en koelkast en standverwarming zullen niet meer werken indien je de accu te ver ontlaad. Een indicatie hiervoor is de accuspanning en ik dacht 10,6V dat de grens ligt. In het engelse gedeelte vind je meer uitgebreide uitleg.
 
Accu’s zijn normaal 2x75 Ah Parallel .Maar je hebt slechts 75 tot 80 Ah ter beschikking en geen 150 Ah omdat het vermeden moet worden meer dan 50% van de lading te onttrekken an de accu. Voor een langere levensduur. Vw heeft hier voor aantal veiligheden ingebouwd en koelkast en standverwarming zullen niet meer werken indien je de accu te ver ontlaad. Een indicatie hiervoor is de accuspanning en ik dacht 10,6V dat de grens ligt. In het engelse gedeelte vind je meer uitgebreide uitleg.
Bij onze T4 is de veiligheidspanning 11,6 volt dacht ik, dan start de kachel niet meer op
 
Bij onze T4 is de veiligheidspanning 11,6 volt dacht ik, dan start de kachel niet meer op
Dan is het 11,6 volt. Ik twijfelde, heb het zelf nog niet meegemaakt.
 
Back
Top