Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

Verdubbeling wegenbelasting m.i.v. 2026 voor campers in Nederland?

Pollewop

Pollewop

Messages
85
Location
The Netherlands
Vehicle
T6.1 Coast 150
Beste California-rijders,

In de miljoenennota, die de regering gisteren op prinsjesdag heeft gepresenteerd, staat het voorstel om per 1-1-2026 de wegenbelasting op campers te verhogen van het kwarttarief naar het halftarief. Dit is een verhoging van 100%. Dat is dus een verdubbeling !!!
Het camperbezit wordt op deze manier wel erg duur, en voor sommige onbetaalbaar...:oops:
Mijn advies: Teken de petitie, wellicht helpt het ?!

 
Uiteraard gerekend. Bizarre verhoging, snap best dat ze ergens geld willen halen maar een verdubbeling van de lasten is wel heel extreem.
 
zojuist inderdaad gelezen...moet eerlijk zeggen dat ik zoiets al eerder had verwacht met die enorme toename van campers (vooral buscampers die we ook dagelijks gebruiken) in de afgelopen jaren. "Een nieuwe melkkoe komt in zicht"
 
Er staat nog wel meer in het voorstel:
MRB op paardenvervoer van 25 naar 100%
MRB op autobussen op gas van 0 naar 100%
bpm geldauto’s niet meer terug te vragen
vermindering brandstoftoeslag LNG/CNG/LPG afschaffen

Dan valt 50% MRB op kampeerauto’s nog mee…

Het blijft wel raar dat weer het bezit hoger belast wordt (houderschapsbelastingen), en niet het rijden (kilometerheffing). Hoewel dat eerste wel het eenvoudigst te doen is, natuurlijk.
 
Het is niet zo vreemd. De meeste NL campers rijden een groot deel van hun kms buiten het land en dragen daarmee ook minder accijns op brandstof af. Een camper is een luxe-goed en daar moet nu eenmaal voor betaald worden.
Het klinkt misschien raar, maar al die tijd hadden we geluk met het kwart-tarief, dat de opvolger is van de toenmalige 60-dagen regeling..
 
Voor de 'big whites' die als tweede (3de, 4de...) auto op naam staat is het een tegenvaller. Die rijden alleen in de vakantietijd 300 km door NL heen en vertrekken dan. Daarvoor was er ooit de (niet te handhaven) 60-dagen-kaart. Vanwegen dat controleprobleem hebben ze het kwart-tarief ingesteld. En ik moet zeggen: ik heb er niet zoveel moeite mee. Ik rij ook op andere momenten in mijn bus - het is onze enige auto. Ik heb veel meer last gehad van de gemeentelijke verordening dat ik niet meer dan 3 dagen ergens binnen de gemeente mag parkeren en dat na 6 jaar ineens gehandhaafd ging worden.
 
Ik heb veel meer last gehad van de gemeentelijke verordening dat ik niet meer dan 3 dagen ergens binnen de gemeente mag parkeren en dat na 6 jaar ineens gehandhaafd ging worden.
Hoi Deskman,
Verbazend dat de gemeente waar je woont de “drie dagen parkeerregel” voor campers ook toepast op een VW California… Geldt deze regel ook voor gewone bestelwagens? Mogen die ook maar drie dagen binnen de gemeente parkeren? Een VW Transporter is fysiek niet groter dan een California!
 
Hoi Deskman,
Verbazend dat de gemeente waar je woont de “drie dagen parkeerregel” voor campers ook toepast op een VW California…
Die regel is generiek voor voertuigen met een camper-kenteken. Dat is het criterium. Simpel online te controleren. Vrijwel overal zie je tegenwoordig aannemersbussen, foodtrucks en taxibusjes op veel te kleine parkeerhavens staan. Als je daarover een klacht indient (vooral vanwege het gevaar van te lange bussen die een heel eind op straat staan) dan krijg je te horen dat DHL/DPD/PostNL een speciale afspraak heeft...
 
En nu zo snel mogelijk al die plezier vaart gaan belasten dit zijn de grootste vervuilers
Met hun oude diesel motoren
Waar ook nogsteeds geen roet metingen voor gelden
Nederland wordt voor de gewone burger een klote land
 
Ik heb veel meer last gehad van de gemeentelijke verordening dat ik niet meer dan 3 dagen ergens binnen de gemeente mag parkeren en dat na 6 jaar ineens gehandhaafd ging worden.
Dit lijkt een landelijke trend, misschien is het wel een eigen draadje waard op dit forum. Kennelijk zijn de (of sommige) gemeentes sinds kort gekoppeld aan de RDW database, waarbij ze de kampeerwagenregistratie (carosseriecode ‘SA’) kunnen zien. Nu voelen ze zich schijnbaar ook opeens verplicht om te gaan handhaven, waar dat eerst alleen na klachten gebeurde. Concreet betekent dat dat parkeervergunningen niet meer verlengd worden.

De standaard regelgeving verbiedt het langer parkeren van “voertuigen die voor recreatie worden gebruikt”, soms “motorvoertuigen die uitsluitend voor recreatieve doeleinden zijn ingericht en/of worden gebruikt”. Voor een California-achtige lees ik zelf daarin alleen het op vakantie gaan en het in- en uitpakken, dus niet het dagelijks gebruik buiten de vakanties om. Ik snap ook dat daar niet meer te werken valt voor een BOA, dus ik begrijp dat de gemeente liever de RDW registratie als leidend ziet.

In Leiden heeft de politiek na inspraak van en media-aandacht voor busjesbezitters nu besloten om de verordeningen aan te passen. Kampeerbusjes met lengte < 6 m en hoogte < 2,4 m gaan (weer) gewoon een parkeervergunning krijgen, tellend als een personenauto. Groningen heeft dat ook al gedaan. Het kan dus wel, maar het zal per gemeente bevochten moeten worden. Wie weet kan de NKC wel iets gedaan krijgen om de landelijke modelverordeningen aangepast te krijgen?
 
Dit lijkt een landelijke trend, misschien is het wel een eigen draadje waard op dit forum. Kennelijk zijn de (of sommige) gemeentes sinds kort gekoppeld aan de RDW database, waarbij ze de kampeerwagenregistratie (carosseriecode ‘SA’) kunnen zien.

Een eigen draadje voor dit probleem. Dat alleen maar vaker zal optreden nu de California's als dure maar warme broodjes over de toonbank gaan.
 
Wij parkeren op eigen terrein maar de Cali is wel te zien vanaf de weg, zelfs dat mag formeel niet toch?
 
Back
Top