Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

Parkeerbeheer voor Camperbusjes

Deskman

Deskman

Lifetime VIP Member
Messages
376
Location
Kennemerland
Vehicle
T5 SE 174
In dit draadje ging het over de belastingverhoging op campers. Een beetje een zijspoor van mij was het parkeerbeleid voor campers binnen de gemeente. Er is vaak een verbod voor langparkeren in de gemeentelijke verordening opgenomen maar daar is geen handhaving op. Dat er niet gehandhaafd wordt geeft je geen enkel recht en je kunt dus ook geen bezwaar maken tegen een bekeuring als er ineens besloten om wél te gaan handhaven.

Voor mensen die hun busje niet in de (winter)stalling zetten en 'm misschien ook voor dagelijks gebruik inzetten, zoals ik – nouja, wekelijks, ik probeer autokilometers te beperken – is dat een heel lastig punt. Want je mag dan nérgens in de gemeente in drie opvolgende dagen worden aangetroffen op een parkeerplaats. Je moet dan op zoek naar een parkeerplaats op particulier terrein, en dat valt niet echt mee, kan ik je zeggen.

Er zijn wel initiatieven om voor kleine busjes die regeling aan te passen of te beperken. Ik ben benieuwd naar ervaringen op dit gebied.
 
Wij rijden onze T5.1 als dagelijkse auto. Woonden tot voor kort in de binnenstad van Utrecht. Nog nooit een probleem ervaren. Overburen met een 'echte camper' worden regelmatig gemaand hun voertuig te verplaatsen omdat de APV maximaal 3 dagen op 1 plek toestaat. Nou moet ik zeggen dat hun camper voor je huis ook gewoon betekent; geen daglicht in je woning.

Bedenk wel dat alle pakketbezorgers, schilders, loodgieters en andere klussers met minimaal dit formaat busjes rondrijdt en parkeert. Dus ik wens de gemeente sterkte als ze zoiets zouden willen handhaven. Kortom, ik zou me er geen zorgen om maken.
 
Zoals ik in de vorige draad al schreef, heeft Groningen het beleid aangepast en is Leiden daar mee bezig. In beide gevallen gaat het om een groot gebied met parkeervergunningen, die opeens ingetrokken dreigden te worden. Dat alle camperbusbezitters tegelijk worden getroffen via hun vergunning, maakt het natuurlijk makkelijker om verzet te organiseren en om aandacht te krijgen van partijen in de gemeenteraad.

Voor Leiden is onderstaande brief wellicht interessant om te lezen, waarin de wethouder uitlegt waarom hij uiteindelijk toch overstag gaat. Zijn hoofdargument lijkt te zijn dat de camperbusjes qua uiterlijk en afmetingen identiek zijn aan de niet-camper versies, die wel een vergunning krijgen.

Overigens was de suggestie van de gemeente om de bus te laten terugkeuren naar de oorspronkelijke niet-camper uitvoering. Ik betwijfel sterk of dat wel een realistische optie is bij een California, die immers door de fabrikant al als camper ontworpen is en echt niet hetzelfde als een multivan.

 
Last edited:
Wij rijden onze T5.1 als dagelijkse auto. Woonden tot voor kort in de binnenstad van Utrecht. Nog nooit een probleem ervaren. Overburen met een 'echte camper' worden regelmatig gemaand hun voertuig te verplaatsen omdat de APV maximaal 3 dagen op 1 plek toestaat. Nou moet ik zeggen dat hun camper voor je huis ook gewoon betekent; geen daglicht in je woning.

Bedenk wel dat alle pakketbezorgers, schilders, loodgieters en andere klussers met minimaal dit formaat busjes rondrijdt en parkeert. Dus ik wens de gemeente sterkte als ze zoiets zouden willen handhaven. Kortom, ik zou me er geen zorgen om maken.
Dit was ook in Leiden het ‘oude’ toezicht door de BOA’s: pas ingrijpen als er klachten komen of overduidelijk sprake is van overlast. Het oorspronkelijk geplande ‘nieuwe’ handhaven gaat heel simpel: op basis van de RDW-registratie de parkeervergunning automatisch intrekken. Daarna volgen de boetes vanzelf, elke keer dat de scanauto door de straat rijdt. Best onhandig als het je enige auto is.
 
Bedenk wel dat alle pakketbezorgers, schilders, loodgieters en andere klussers met minimaal dit formaat busjes rondrijdt en parkeert. Dus ik wens de gemeente sterkte als ze zoiets zouden willen handhaven. Kortom, ik zou me er geen zorgen om maken.
Hier is het de afgelopen 6 jaar ook nooit een punt geweest. Ik parkeer hem ook altijd zo dat ik niet langdurig iemand zijn uitzicht bederft. Maar die gedoogconstructie is heel lastig - want van het ene op het andere moment kan er ineens gehandhaafd gaan worden. En dan kun je eigenlijk geen kant op.
 
Wow, hier schrik ik wel van. Dat dat zomaar kan. Die belastingverhoging vind ik al heftig. Je koopt zo'n camper niet ff voor een paar tientjes bij de bakker, dus je doet 'm ook niet zo weer even weg. Zo'n aanschaf is toch voor een zeer lange tijd. Je rekent en zoekt en denkt dat je het financieel rond hebt en dan plots zoiets. Treurig.

Maar het intrekken van reeds afgegeven parkeervergunningen is echt bruut. En als het je enige voertuig is? Dat kunnen ze prima nagaan. Dan kan je op basis van je 'camper' geen vergunning krijgen maar dan zou je op basis van je 'auto' wel een vergunning moeten krijgen, anders ontneem je mensen de kans om auto te rijden, of erger je dwingt mensen om 2 voertuigen te hebben! Slecht voor het milieu en verandert niets aan aantal auto's in de wijk en dan kan je alsnog een vw transporter gaan rijden. Kortom niets veranderd in het straatbeeld. Wat een idioterie.

Schrale troost voor anderen, maar ben blij dat ik verhuisd ben en een oprit heb.
 
Back
Top