Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

Dieselverbod Wallonië: stand van zaken?

M

marchugo

Messages
468
Omdat onze Cali uit 2009 valt in de dieselcategorie Euro 4, zijn wij benieuwd tot wanneer we nog welkom zijn in Wallonië. Op internet staan enkele nogal vage beschrijvingen van de Waalse aanpak van diesels, zoals hier:


Enerzijds lees ik daar dat vanaf 2023 diesels in de categorie Euro 1 verboden zullen zijn. Elk jaar zal daar een categorie bijkomen, tot in 2030 alleen nog categorie Euro 6 welkom is.

Wie kan mij een bron wijzen, waar de jaartallen per euro-categorie helder beschreven staan?

Voor Cali's met Euro 4 en 5 zal dit gaan betekenen dat wij niet meer via Waalse campings naar Noord-Frankrijk kunnen reizen. Dat wordt omrijden via Duitsland...

Verder lees ik bij de KNAC dat diesels met Euro 4 toch welkom zijn in Wallonië, voor een periode die het bestuur kennelijk nog moet vaststellen. Hoe zit dat precies?

Verder lees ik dat Brussel nog wel campers toestaat in de Lage Emissie Zone, maar het is mij niet duidelijk hoe dit in Wallonië zit?

Groeten uit Amsterdam,

Marc.
 
Dag Marc
info over Wallonie is nog niet helder - bovendien vermoed ik, zoals in het buitenland, dat doorreis via autosnelweg wel zal toegelaten blijven. Voor Brussel heb ik zelf een ontheffing aangevraagd, loopt gewoon via de website, er geldt inderdaad een uitzondering van campers.
Wat Antwerpen betreft - die hadden beter even naar Rotterdam gekeken, daar kan je met de camper net op de camping, in Antwerpen moet je per etmaal een ontheffing betalen en da's niet realistisch.
Ik ga me ook es in Wallonie verdiepen!
groets
Bart
 
Back
Top