Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

HELP : hoe code op COC attest laten aanpassen (T6 California Coast)?

E

elke

Messages
11
Location
Belgium
Vehicle
T6 Coast 150
Hallo,

wij zijn kersverse eigenaars van een T6 California Coast en zijn dolgelukkig met onze tweedehands camper (uit 2019).
Tot vandaag de inschrijvingstaks in de bus viel... een 'cadeautje' van 6 537 € omdat het COC attest de code van een stationwagen/break (code AC) blijkt te vermelden ipv die van een camper (SA) met resp. inschrijvingstaks van 0 €!
Onze camper komt uit Duitsland en blijkbaar zou dat daar vaker gebeuren... echter heeft dat in Belgïe gevolgen die wij nooit voor mogelijk zouden achten. Hoe kan een VW California Coast (zoals er duizenden bij VW van de fabriek rollen, er is werkelijk niets anders aan!) in godsnaam als een break aanzien worden? Wij zijn nu niet van de domste maar dit weet of check je toch niet bij aankoop?
Om dit nu in België te laten rechtzetten, zouden wij een hele homologatieprocedure moeten opstarten voor aangepast COC (2e fase) voor ook ong. zo'n 2 500 €... terwijl het enkel om een administratieve zaak gaat, er hoeft aan het busje helemaal niks gehomologeerd te worden!
Wij zitten met de handen in het haar hoe dit kan opgelost worden. De verkoper zit er ook mee (hij heeft het busje uit Duitsland België binnengebracht maar heeft hem zelf niet moeten inschrijven). En nadat we met z'n allen al naar DIV, verkeersbelasting, keuring, verzekering, VW dealer België, verkoper Duitsland, enz gebeld hebben en iedereen bevestigt dat we effectief een camper kochten (waw) blijkt diezelfde code die zegt dat het een break is, toch het allerbepalendst. En komt de rekening toch bij ons in de bus.
Heeft iemand hier ervaring mee hoe dit alsnog zou kunnen rechtgezet worden, op een correcte manier ajb? Dus zonder dat het ons 1000-en euro's kost voor dergelijke zever... Ik ga bijna geloven dat we toch een break hebben... of is het misschien wel een vliegtuig...

Dank op voorhand voor alle mogelijke tips,
Elke

34dc6ecc-2798-4996-9270-001e20b61eb2.jpeg
 
Onder welk nummer op het coc staat die code AC? Bij 51 zou inderdaad SA moeten staan.
Ik vrees dat een duplicaat aanvragen via D’Ieteren net hetzelfde coc zal opleveren, en dus niet zal helpen?
 
Been there, done that, en nog altijd bezig met de papieren.
Een kopie van je COC gaat niks opleveren, daar blijft gewoon AC op staan. Dat staat ook op mijn COC, maar onze bus komt uit NL en kreeg daar via het Nederlandse systeem gelukkig een SA. Helaas was dat onvoldoende om bij de inschrijving in België correcte gegevens te krijgen (validatiekeuring) en moest ik 1 zitplaats inleveren én kregen we een verkeerde EURO norm. Soit. Er lopen nog 2 bezwaarschriften tegen een ambtshalve wegentaks maar ook dat komt in orde. Intussen zijn we 4 jaar verder.

Ik wil maar zeggen: onderschat niet in welke miserie die verkoper jullie geduwd heeft. "Hij zit er ook mee" en "moest hem zelf niet invoeren" LOL - hij had een goede reden om de bus zelf niet in te voeren op Belgische papieren: hij wist als handelaar heel goed dat een AC nooit als camper kan ingeschreven worden hier. Of beweert hij dat hij als autohandelaar geen COC kan lezen?

Dus: sleep hem voor de rechtbank wegens frauduleuze verkoop en zoek een bus in NL of B met correcte papieren. Wil je niet zover gaan, neem dan contact op met een erkend keuringsorgaan (voor zover ze zich nog willen bezig houden met campers). Ik heb een afspraak vast liggen met TDLF uit Deinze, was de enige die op een normale manier reageerde. Maar een homologatie via hen zal absoluut aan de orde zijn. Die kosten mag de verkoper dan wel op zich nemen, hij verkocht jullie immers een "camper", en dat is wat hij moet leveren.

Succes en je kan me altijd een PM sturen voor meer info.
Bart
 
wat zegt Volkswagen zelf? Want ook in België kan je de cali inschrijven als personenwagen. Dit gebeurd soms omdat steden zoals antwerpen geen bewonersparkeerkaarten geven voor campers.

Het lijkt me een administratieve zaak om bij invoering een coc als camper aan te vragen?

Heb je deze wagen gekocht bij een particulier of garage? Bij een particulier kan je misschien moeilijker aantonen dat dat de verkopervan dit probleem wist, maar als de garage de wagen als “camper” adverteerde heb je volgens mijeen relatief eenvoudige zaak om aan te tonen dat hij ter in de fout ging en hem voor de kosten laat opdraaienwegens verborgen gebrek. Een advocaat is in deze je beste vriend.
 
Onder welk nummer op het coc staat die code AC? Bij 51 zou inderdaad SA moeten staan.
Ik vrees dat een duplicaat aanvragen via D’Ieteren net hetzelfde coc zal opleveren, en dus niet zal helpen?
Nee een duplicaat gaat inderdaad weer hetzelfde resultaat geven…
 
wat zegt Volkswagen zelf? Want ook in België kan je de cali inschrijven als personenwagen. Dit gebeurd soms omdat steden zoals antwerpen geen bewonersparkeerkaarten geven voor campers.

Het lijkt me een administratieve zaak om bij invoering een coc als camper aan te vragen?

Heb je deze wagen gekocht bij een particulier of garage? Bij een particulier kan je misschien moeilijker aantonen dat dat de verkopervan dit probleem wist, maar als de garage de wagen als “camper” adverteerde heb je volgens mijeen relatief eenvoudige zaak om aan te tonen dat hij ter in de fout ging en hem voor de kosten laat opdraaienwegens verborgen gebrek. Een advocaat is in deze je beste vriend.
Wat ik niet begrijp is dat je effectief kan doen alsof dit model een gewone personenwagen is… dat is toch een vorm van fraude? Het enige dat wij vermoeden dat nu nog een optie lijkt is hem opnieuw naar Duitsland brengen, Duitse nummerplaat voor 1 dag aanvragen (zou bestaan blijkbaar), hem daar opnieuw laten keuren als camper en dan terug naar België brengen met het aangepast COC.
Alleen vraag ik me af of de herkeuring in Duitsland dan wel zeker telt in België, want heb ook al ‘gehoord’ (niemand die dat allemaal kan garanderen) dat een homologatie in België wel een aangepast COC oplevert maar niet telt in het buitenland… Dus of het omgekeerd dan wel telt??
We hebben ook al geïnformeerd om hem in België te homologeren maar dat kost dan
blijkbaar ook 2500 euro! Om werkelijk niets aan te moeten aanpassen aan een camper die als camper de fabriek buitenrijdt… daar kunnen wij niet bij.
Een Duitse herkeuring zou goedkoper zijn (maar ook nog te checken of dit zo is).
Wij kochten de camper bij een particulier, die heeft het duidelijk ook onderschat. We zoeken samen naar een oplossing. Liever dat dan advocaten in te schakelen als je het ons vraagt.
 
wat zegt Volkswagen zelf? Want ook in België kan je de cali inschrijven als personenwagen. Dit gebeurd soms omdat steden zoals antwerpen geen bewonersparkeerkaarten geven voor campers.

Het lijkt me een administratieve zaak om bij invoering een coc als camper aan te vragen?

Heb je deze wagen gekocht bij een particulier of garage? Bij een particulier kan je misschien moeilijker aantonen dat dat de verkopervan dit probleem wist, maar als de garage de wagen als “camper” adverteerde heb je volgens mijeen relatief eenvoudige zaak om aan te tonen dat hij ter in de fout ging en hem voor de kosten laat opdraaienwegens verborgen gebrek. Een advocaat is in deze je beste vriend.
Been there, done that, en nog altijd bezig met de papieren.
Een kopie van je COC gaat niks opleveren, daar blijft gewoon AC op staan. Dat staat ook op mijn COC, maar onze bus komt uit NL en kreeg daar via het Nederlandse systeem gelukkig een SA. Helaas was dat onvoldoende om bij de inschrijving in België correcte gegevens te krijgen (validatiekeuring) en moest ik 1 zitplaats inleveren én kregen we een verkeerde EURO norm. Soit. Er lopen nog 2 bezwaarschriften tegen een ambtshalve wegentaks maar ook dat komt in orde. Intussen zijn we 4 jaar verder.

Ik wil maar zeggen: onderschat niet in welke miserie die verkoper jullie geduwd heeft. "Hij zit er ook mee" en "moest hem zelf niet invoeren" LOL - hij had een goede reden om de bus zelf niet in te voeren op Belgische papieren: hij wist als handelaar heel goed dat een AC nooit als camper kan ingeschreven worden hier. Of beweert hij dat hij als autohandelaar geen COC kan lezen?

Dus: sleep hem voor de rechtbank wegens frauduleuze verkoop en zoek een bus in NL of B met correcte papieren. Wil je niet zover gaan, neem dan contact op met een erkend keuringsorgaan (voor zover ze zich nog willen bezig houden met campers). Ik heb een afspraak vast liggen met TDLF uit Deinze, was de enige die op een normale manier reageerde. Maar een homologatie via hen zal absoluut aan de orde zijn. Die kosten mag de verkoper dan wel op zich nemen, hij verkocht jullie immers een "camper", en dat is wat hij moet leveren.

Succes en je kan me altijd een PM sturen voor meer info.
Bart
Been there, done that, en nog altijd bezig met de papieren.
Een kopie van je COC gaat niks opleveren, daar blijft gewoon AC op staan. Dat staat ook op mijn COC, maar onze bus komt uit NL en kreeg daar via het Nederlandse systeem gelukkig een SA. Helaas was dat onvoldoende om bij de inschrijving in België correcte gegevens te krijgen (validatiekeuring) en moest ik 1 zitplaats inleveren én kregen we een verkeerde EURO norm. Soit. Er lopen nog 2 bezwaarschriften tegen een ambtshalve wegentaks maar ook dat komt in orde. Intussen zijn we 4 jaar verder.

Ik wil maar zeggen: onderschat niet in welke miserie die verkoper jullie geduwd heeft. "Hij zit er ook mee" en "moest hem zelf niet invoeren" LOL - hij had een goede reden om de bus zelf niet in te voeren op Belgische papieren: hij wist als handelaar heel goed dat een AC nooit als camper kan ingeschreven worden hier. Of beweert hij dat hij als autohandelaar geen COC kan lezen?

Dus: sleep hem voor de rechtbank wegens frauduleuze verkoop en zoek een bus in NL of B met correcte papieren. Wil je niet zover gaan, neem dan contact op met een erkend keuringsorgaan (voor zover ze zich nog willen bezig houden met campers). Ik heb een afspraak vast liggen met TDLF uit Deinze, was de enige die op een normale manier reageerde. Maar een homologatie via hen zal absoluut aan de orde zijn. Die kosten mag de verkoper dan wel op zich nemen, hij verkocht jullie immers een "camper", en dat is wat hij moet leveren.

Succes en je kan me altijd een PM sturen voor meer info.
Bart
Ai, helaas niet echt opbeurend nieuws. Wij kochten ons busje niet van een handelaar maar van een particulier. Ik durf te zeggen dat die zich niet bewust was van dit feit en helpt ook echt mee naar een oplossing zoeken waarvan hij de helft van de kosten op zich wil nemen. Voor ons ok, liever zo dan met procedures te beginnen. Hadden wij ons busje in Duitsland zelf gaan zoeken (wat we ook overwogen), hadden we op zich hetzelfde kunnen tegenkomen… Al moet je blijkbaar toch wel wat pech hebben om net dit te treffen. Maar bon, liever suggesties hoe we dit kunnen rechtzetten, dan met een vinger te wijzen. Bedankt voor de tip van het bedrijf in Deinze, kan goed zijn om toch eens bij een tweede homologatiebedrijf te informeren. Ook daar zit vermoedelijk wel verschil in aanpak en kostprijs. Ook succes met jullie busje! Ps mag ik vragen of de verkeersbelasting jullie betwisting heeft willen aanvaarden? PM ook ok als je dat liever hebt.
 
Wat ik niet begrijp is dat je effectief kan doen alsof dit model een gewone personenwagen is… dat is toch een vorm van fraude? Het enige dat wij vermoeden dat nu nog een optie lijkt is hem opnieuw naar Duitsland brengen, Duitse nummerplaat voor 1 dag aanvragen (zou bestaan blijkbaar), hem daar opnieuw laten keuren als camper en dan terug naar België brengen met het aangepast COC.
Alleen vraag ik me af of de herkeuring in Duitsland dan wel zeker telt in België, want heb ook al ‘gehoord’ (niemand die dat allemaal kan garanderen) dat een homologatie in België wel een aangepast COC oplevert maar niet telt in het buitenland… Dus of het omgekeerd dan wel telt??
We hebben ook al geïnformeerd om hem in België te homologeren maar dat kost dan
blijkbaar ook 2500 euro! Om werkelijk niets aan te moeten aanpassen aan een camper die als camper de fabriek buitenrijdt… daar kunnen wij niet bij.
Een Duitse herkeuring zou goedkoper zijn (maar ook nog te checken of dit zo is).
Wij kochten de camper bij een particulier, die heeft het duidelijk ook onderschat. We zoeken samen naar een oplossing. Liever dat dan advocaten in te schakelen als je het ons vraagt.
De COC van VW kan je nooit laten aanpassen; je kan hem invoeren in NL, daar via de RDW als camper laten omkeuren, en dan die documenten via een validatieprocedure in België laten overnemen. Maar de oorspronkelijke COC zal altijd blijven AC vermelden; die AC heeft ofwel te maken met een gewichtsprobleem (net te weinig marge om comfortabel camper te zijn) maar in dit geval wellicht met een Duitse wetgeving rond toegang tot parkeerzones in grote steden (werd mij verteld door VW); je kan altijd eea navragen bij D'Ieteren, de klantenservice is daar flink verbeterd. Aangepaste Belgische papieren gelden trouwens wel degelijk in het buitenland. Onze mail carobart at scarlet punt be.
Het alternatief is inderdaad de piste van een individuele keuring. Dan krijg je Belgische boordpapieren zonder dat er nog gekeken wordt naar de COC van VW. Ik heb eind januari afspraak bij TDLF en zal dan hopelijk weer wat wijzer zijn. Maar ja, het zal geld kosten :). In jullie geval te verhalen op de verkoper die dacht een leuk zaakje te kunnen doen...
 
Last edited:
Die AC heeft ofwel te maken met een gewichtsprobleem (net te weinig marge om comfortabel camper te zijn) maar in dit geval wellicht met een Duitse wetgeving rond toegang tot parkeerzones in grote steden (werd mij verteld door VW).
Dit wil dan zeggen dat je in Duitsland vóór de wagen wordt afgeleverd kan kiezen wat er op je COC komt te staan?

Die uitleg ivm parkeerzones heb ik kog al gehoord ivl Duitsland. Dat kan in België soms ook gelden: niet alle steden laten toe om een parkeerkaart aan te vragen voor een kampeerauto. Maar daarmee is jouw probleem niet opgelost. Dit is een erg lastige materie.

Veel succes!
 
Dit is een ongelukkig verhaal en een nuttig waarschuwend verhaal bij het importeren van voertuigen over de grenzen heen, zelfs over de EU heen. De CoC kan niet worden veranderd, het wordt als evangelie beschouwd.
Gelukkig kon mijn in BE geïmporteerde Coast, NL gekochte Cali gemakkelijk opnieuw worden geïmporteerd in DE en kon hij worden geregistreerd op vertoon van de aankoopfactuur en een geldige CoC.
Wat ik niet helemaal begrijp is waarom de Cali als auto werd geclassificeerd. Een fout vergelijkbaar met het v5-debacle in Groot-Brittannië, waar hij als MPV werd geregistreerd, met alle registratie- en kostenconsequenties van dien.
Ik had een soortgelijk probleem in Italië in de jaren 90 toen de inspectie mislukte omdat de wielen van de VW Golf Mk1 GTI wielmaten hadden die niet op de registratiedocumenten stonden. Zelfs een brief van het VW-hoofdkantoor waarin stond dat de wielen aan de eisen voldeden, werd afgewezen. Soms is bureaucratie onbegrijpelijk.
Ik wens je veel succes, want je zult het nodig hebben.
Ik hoop dat je via kleine claims je kosten kunt verhalen op de verkoper.
 
Heel spijtig dat iets wat zo tof moest zijn nu een financiële oprisping heeft. Echter: als Belg best geen cali uit Duitsland halen/ kopen want veelal niet als camper geregistreerd en -ongeveer- onmogelijk nog te wijzigen, helaas (en inderdaad: daar kan je kiezen). Best ook geen uit NL want velen komen uit Duitsland maar in Nederland gaat de wijziging gemakkelijk maar is dan weer niet ok voor België want enkel op hun inschrijvings’kaartje’ van de rdw (kentekenbewijs). Nogmaals: spijtig wat is gebeurd en misschien ‘lokaal’ tweedehands kopen (Belgisch voertuig) en van die andere zien af te geraken.
En zoals hier door iemand anders al vermeld: laat dit -nogmaals- een waarschuwing zijn voor anderen die hier willen een california uit Duitsland inschrijven: daar gelden andere regels en heeft een california als personenwagen (ac) aangekocht meer voordelen voor hun regelgevingen dan als een camper (sa). Daar, niet hier. En dit is al lang zo, dat weet een Duitse professionele verkoper ook.. en kan deze info meegeven (of ervan uitgaan dat de Belgische koper dit ook wel weet en er rekening mee zal houden). Een particuliere verkoper daarentegen -zoals in jullie geval- zal de regelgeving in België kwa inschrijving van een diesel met hoog vermogen, geen kampeerwagen zijnde hoogstwaarschijnlijk niet weten en dus ook niet kunnen doorgeven aan jullie en aangezien jullie het zelf niet wisten, zit je nu jammer genoeg met de miserie.
Succes met het nemen van een beslissing zodat het genieten kan beginnen.
 
Last edited:
Been there, done that, en nog altijd bezig met de papieren.
Een kopie van je COC gaat niks opleveren, daar blijft gewoon AC op staan. Dat staat ook op mijn COC, maar onze bus komt uit NL en kreeg daar via het Nederlandse systeem gelukkig een SA. Helaas was dat onvoldoende om bij de inschrijving in België correcte gegevens te krijgen (validatiekeuring) en moest ik 1 zitplaats inleveren én kregen we een verkeerde EURO norm. Soit. Er lopen nog 2 bezwaarschriften tegen een ambtshalve wegentaks maar ook dat komt in orde. Intussen zijn we 4 jaar verder.
Nog altijd?? Omg
Hopelijk konden jullie al leuke trips en reizen maken ermee.
 
Last edited:
Nog altijd?? Omg
Hopelijk konden jullie al leuke trips en reizen maken ermee.
Ja hoor, we kunnen er gewoon mee rijden, leuke trips gemaakt (zie onze blog), wordt ook probleemloos gekeurd, en ik betaal de correcte wegentax (godzijdank); de verkeerde EURO-norm doet er ook al niet meer toe (met EURO3 raak ik ook nergens meer binnen); alleen die 4de zitplaats wil ik wel terug. Maar het Duitse systeem zit inderdaad helemaal anders in elkaar dan hier in België, terechte waarschuwing!
 
Ja hoor, we kunnen er gewoon mee rijden, leuke trips gemaakt (zie onze blog), wordt ook probleemloos gekeurd, en ik betaal de correcte wegentax (godzijdank); de verkeerde EURO-norm doet er ook al niet meer toe (met EURO3 raak ik ook nergens meer binnen); alleen die 4de zitplaats wil ik wel terug. Maar het Duitse systeem zit inderdaad helemaal anders in elkaar dan hier in België, terechte waarschuwing!
Mooi! Dan toch bijna volledig ‘eind goed, al goed’ voor jullie. Wij al over 35000 km in 19 maanden (waarvan een 18000 reizen). Het is wel ook mijn dagelijks voertuig. Heel content van en de perfecte reis partner voor ons vieren.
Groeten
 
Last edited:
Dit is een ongelukkig verhaal en een nuttig waarschuwend verhaal bij het importeren van voertuigen over de grenzen heen, zelfs over de EU heen. De CoC kan niet worden veranderd, het wordt als evangelie beschouwd.
Gelukkig kon mijn in BE geïmporteerde Coast, NL gekochte Cali gemakkelijk opnieuw worden geïmporteerd in DE en kon hij worden geregistreerd op vertoon van de aankoopfactuur en een geldige CoC.
Wat ik niet helemaal begrijp is waarom de Cali als auto werd geclassificeerd. Een fout vergelijkbaar met het v5-debacle in Groot-Brittannië, waar hij als MPV werd geregistreerd, met alle registratie- en kostenconsequenties van dien.
Ik had een soortgelijk probleem in Italië in de jaren 90 toen de inspectie mislukte omdat de wielen van de VW Golf Mk1 GTI wielmaten hadden die niet op de registratiedocumenten stonden. Zelfs een brief van het VW-hoofdkantoor waarin stond dat de wielen aan de eisen voldeden, werd afgewezen. Soms is bureaucratie onbegrijpelijk.
Ik wens je veel succes, want je zult het nodig hebben.
Ik hoop dat je via kleine claims je kosten kunt verhalen op de verkoper.
Ik begrijp heel veel niet aan deze situatie. Een camper die zich kan uitgeven voor een personenwagen in het ene land om daar belastingvoordeel te hebben, en waar dan in het aangrenzend land net de omgekeerde regels gehanteerd worden.
Een COC attest is dacht ik uitgevonden voor Europese uniformiteit. Gegevens die daarop vermeld staan, zouden volgens mij dan ook niet mogen afhangen van hoe of waar de specifieke koper zijn wagen wenst aan te geven? Maar elk land mag blijkbaar zijn eigen regels hanteren ivm de gevolgen van de gegevens die op dit certificaat staan, en de eerste koper mag bepalen hoe hij het wil.
Ohja, ondertussen blijkt het attest waarvan wij dachten dat het een COC was bovendien ook niet het originele te zijn (een camper is geen camper, een COC is geen COC, whatelse...). Wij zouden slechts een 'datenauszug' ontvangen hebben, wat een Oostenrijkse tegenhanger blijkt te zijn (en die uiteraard niet telt in Belgie). Dus mogen we dan vermoedelijk ook nog eens dokken voor een duplicaat, want een homologatie vraagt eerst naar het originele COC. Ook al moeten ze het alsnog vernieuwen.
De piste om te laten homologeren in Duitsland ligt nu het hoogst op de stapel. Zou 'eenvoudiger' zijn. Als dat nog kan in dit geval.
 
De COC van VW kan je nooit laten aanpassen; je kan hem invoeren in NL, daar via de RDW als camper laten omkeuren, en dan die documenten via een validatieprocedure in België laten overnemen. Maar de oorspronkelijke COC zal altijd blijven AC vermelden; die AC heeft ofwel te maken met een gewichtsprobleem (net te weinig marge om comfortabel camper te zijn) maar in dit geval wellicht met een Duitse wetgeving rond toegang tot parkeerzones in grote steden (werd mij verteld door VW); je kan altijd eea navragen bij D'Ieteren, de klantenservice is daar flink verbeterd. Aangepaste Belgische papieren gelden trouwens wel degelijk in het buitenland. Onze mail carobart at scarlet punt be.
Het alternatief is inderdaad de piste van een individuele keuring. Dan krijg je Belgische boordpapieren zonder dat er nog gekeken wordt naar de COC van VW. Ik heb eind januari afspraak bij TDLF en zal dan hopelijk weer wat wijzer zijn. Maar ja, het zal geld kosten :). In jullie geval te verhalen op de verkoper die dacht een leuk zaakje te kunnen doen...
Bedankt voor de tips. TDLF ook gebeld maar ze doen geen campers meer, meldden ze mij. Ze verwezen door naar CHTS in Nossegem. Net offerte ontvangen (kleine 2000 €, àls het meezit). Homologeren via TUV Sud in Duitsland zou ook nog een optie zijn. Momenteel dit verder aan het onderzoeken.
 
Ik begrijp heel veel niet aan deze situatie. Een camper die zich kan uitgeven voor een personenwagen in het ene land om daar belastingvoordeel te hebben, en waar dan in het aangrenzend land net de omgekeerde regels gehanteerd worden.
Een COC attest is dacht ik uitgevonden voor Europese uniformiteit. Gegevens die daarop vermeld staan, zouden volgens mij dan ook niet mogen afhangen van hoe of waar de specifieke koper zijn wagen wenst aan te geven? Maar elk land mag blijkbaar zijn eigen regels hanteren ivm de gevolgen van de gegevens die op dit certificaat staan, en de eerste koper mag bepalen hoe hij het wil.
Ohja, ondertussen blijkt het attest waarvan wij dachten dat het een COC was bovendien ook niet het originele te zijn (een camper is geen camper, een COC is geen COC, whatelse...). Wij zouden slechts een 'datenauszug' ontvangen hebben, wat een Oostenrijkse tegenhanger blijkt te zijn (en die uiteraard niet telt in Belgie). Dus mogen we dan vermoedelijk ook nog eens dokken voor een duplicaat, want een homologatie vraagt eerst naar het originele COC. Ook al moeten ze het alsnog vernieuwen.
De piste om te laten homologeren in Duitsland ligt nu het hoogst op de stapel. Zou 'eenvoudiger' zijn. Als dat nog kan in dit geval.
Als ik dit lees: kan je de koop niet meer laten ontbinden? Dit klinkt allemaal nogal “verdacht”?
Dan zou je daarna naar een correct voertuig op zoek kunnen. Ik zou in jouw geval toch wat zorgen hebben over de implicaties op langere termijn, wanneer je zelf eventueel wil verkopen.
 
Als ik dit lees: kan je de koop niet meer laten ontbinden? Dit klinkt allemaal nogal “verdacht”?
Dan zou je daarna naar een correct voertuig op zoek kunnen. Ik zou in jouw geval toch wat zorgen hebben over de implicaties op langere termijn, wanneer je zelf eventueel wil verkopen.
Hier is helaas niets verdacht: enkel een california buiten België gekocht en van ongeveer alle EU landen zijn net wij de ‘moeilijkste’. Als Belg koop je echt beter eentje van hier of je goed laten informeren. Er zijn al genoeg die hetzelfde meemaakten. Spijtig maar -nogmaals- een goeie waarschuwing voor andere potentiële kopers.
Nu, ik hoop dat het voor hen goed afloopt en het plezier kan beginnen maar dat schreef ik ook al.
 
Last edited:
Hier is helaas niets verdacht: enkel een california buiten België gekocht en van ongeveer alle EU landen zijn net wij de ‘moeilijkste’. Als Belg koop je echt beter eentje van hier of je goed laten informeren. Er zijn al genoeg die hetzelfde meemaakten. Spijtig maar -nogmaals- een goeie waarschuwing voor andere potentiële kopers.
Ik heb mijn california ook in Duitsland gekocht en ingevoerd. Was een model met daginschrijving in Oostenrijk. En ik heb netjes alle documenten incl correct coc en bewijs van oorspronkelijke inschrijving in oostenrijk ontvangen. Dus het kan echt prima hoor!
Ik dacht dat trouwens dat een coc verplicht overgedragen moest worden bij verkopen van een voertuig, of is dat enkel in België?

@elke als je geen coc hebt, ben je dan wel zeker dat er onder code 51 op het coc type ‘AC’ vermeld staat? Kan d’ieteren dat mss niet nakijken vóór je een duplicaat aanvraagt?
 
Ik heb mijn california ook in Duitsland gekocht en ingevoerd. Was een model met daginschrijving in Oostenrijk. En ik heb netjes alle documenten incl correct coc en bewijs van oorspronkelijke inschrijving in oostenrijk ontvangen. Dus het kan echt prima hoor!
Ik dacht dat trouwens dat een coc verplicht overgedragen moest worden bij verkopen van een voertuig, of is dat enkel in België?

@elke als je geen coc hebt, ben je dan wel zeker dat er onder code 51 op het coc type ‘AC’ vermeld staat? Kan d’ieteren dat mss niet nakijken vóór je een duplicaat aanvraagt?
Tuurlijk kan het: je laten laten informeren (zoals ik al schreef) kan je ferm helpen. En die van jou zal zeker een sa van oorsprong geweest zijn en geen ac. Dan is er geen probleem, neen ;) . Verdacht is het zeker niet: daar gaat dit nu eenmaal zo; daar, niet hier. Europa is in veel één maar ook voor veel helemaal niet: dit is daar een voorbeeld van. Soit: feit is dat zij op papier geen kamper hebben en dit niet zo best is hier in België met onze inschrijvingstaks en jaarlijkse belastingen voor een diesel met hoog vermogen en dito uitstoot.
Extra info: Ingevoerde voertuigen eerder ingeschreven in een ander lidstaat van de Europese Unie dienen niet in het bezit te zijn van een gelijkvormigheidsattest of COC.
Voor de rest: @elke succes in het zoeken en vinden van een afdoende oplossing. Vriendelijk bedoeld, niet vingerwijzend.
 
Last edited:
Bedankt voor de tips. TDLF ook gebeld maar ze doen geen campers meer, meldden ze mij. Ze verwezen door naar CHTS in Nossegem. Net offerte ontvangen (kleine 2000 €, àls het meezit). Homologeren via TUV Sud in Duitsland zou ook nog een optie zijn. Momenteel dit verder aan het onderzoeken.
Je kan kosteloos een kopie van de COC verkrijgen bij VW in Duitsland, heb ik ook gedaan. Aanvraag doen via https://www.volkswagen-konzernlogistik.de/de/services1.html of direct https://identity.vwgroup.io/signin-...tate=49c4dd958de5560d47806897f8490073c14f083e

Als ik het goed begrijp doe je nu een hoop inschattingen op basis van niet-originele documenten (die waarschijnlijk een Oostenrijkse validatie zijn en dus de correct info bevat, maar dat weet je niet zeker). Als je die originele COC hebt is een aanpassing via CHTS/TDLF vrij eenvoudig, voor zover het voertuig origineel is (geen luchtvering of andere speciallekes). En ik blijf erbij: die extra kosten zijn voor de verkoper!
 
Ik vrees dat kosten verhalen op een particulier die eigenlijk niets verkeerd deed, moeilijk zal gaan ;)
Als hij zal willen helpen betalen, zal het al veel zijn.
Ik duim mee.
Het gelijkvormigheidsattest of certificaat van overeenstemming (coc zoals velen het noemen dus) kan je ook aanvragen bij de importeur of een garagehouder. Voor oudere voertuigen gaat het anders maar voor eentje van 2019 kan het zo.
Succes
 
Last edited:
Ik vrees dat kosten verhalen op een particulier die eigenlijk niets verkeerd deed, moeilijk zal gaan ;)
Als hij zal willen helpen betalen, zal het al veel zijn.
Ik duim mee.
Het gelijkvormigheidsattest of certificaat van overeenstemming (coc zoals velen het noemen dus) kan je ook aanvragen bij de importeur of een garagehouder. Voor oudere voertuigen gaat het anders maar voor eentje van 2019 kan het zo.
Succes
Klopt hoor, maar Raes deed héél geheimzinnig en het zou me 180 euro kosten :) . Kostte mij 1 mail en 4 dagen later gratis in de bus... Maar helpt Elke natuurlijk niks vooruit.
 
Klopt hoor, maar Raes deed héél geheimzinnig en het zou me 180 euro kosten :) . Kostte mij 1 mail en 4 dagen later gratis in de bus... Maar helpt Elke natuurlijk niks vooruit.
Importeur dan, kan ook. Raes is waarschijnlijk gewoon duur in zo’n zaken, vermoed ik. Al was de aankoop van onze nieuwe aan een heel aangename prijs ;) dwz goedkoper dan menig t6 en t6.1 Coast tweedehands (zelfs soms nu nog o_O). Maar dat helpt Elke ook niet tenzij die Coast van hun zo goedkoop was dat het de moeite was om die in Duitsland te kopen en hopelijk dat die besparing dan de extra kosten nu toch ruimschoots kunnen dekken.
Ik ben benieuwd naar het resultaat en hopelijk niet te duur en/ of omslachtig.
 
Last edited:
Je kan kosteloos een kopie van de COC verkrijgen bij VW in Duitsland, heb ik ook gedaan. Aanvraag doen via https://www.volkswagen-konzernlogistik.de/de/services1.html of direct https://identity.vwgroup.io/signin-...tate=49c4dd958de5560d47806897f8490073c14f083e

Als ik het goed begrijp doe je nu een hoop inschattingen op basis van niet-originele documenten (die waarschijnlijk een Oostenrijkse validatie zijn en dus de correct info bevat, maar dat weet je niet zeker). Als je die originele COC hebt is een aanpassing via CHTS/TDLF vrij eenvoudig, voor zover het voertuig origineel is (geen luchtvering of andere speciallekes). En ik blijf erbij: die extra kosten zijn voor de verkoper!
Bedankt voor de tip, de tijd van kosteloos iets aanvragen lijkt duidelijk voorbij : kostprijs 71 euro en een klets...
Maar normaal gezien zouden we het niet meer nodig hebben nu
 
Back
Top