Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

HELP : hoe code op COC attest laten aanpassen (T6 California Coast)?

Bedankt voor de tip, de tijd van kosteloos iets aanvragen lijkt duidelijk voorbij : kostprijs 71 euro en een klets...
Maar normaal gezien zouden we het niet meer nodig hebben nu
Ah, verklaar: alles in orde nu?
 
Ik wacht nog even op definitief nieuws vanuit DIV vooraleer te enthousiast te worden, maar intussen :
- ging onze verkoper (waarvoor echt onze grote dank) met ons busje terug naar Duitsland voor een herkeuring als camper daar bij TUV Sud. Daar gaat een keuring als camper duidelijk veel eenvoudiger dan bij een Belgisch homologatiebedrijf.
- moest hij ook terug heringeschreven worden in Duitsland incl. tijdelijke nummerplaten zodat hij terug kon uitgevoerd worden naar België als camper (ipv als break deze keer).
- ging hij vandaag in Belgie ook terug naar de keuring voor verkoop (ook hier werd hij nu gekeurd als camper!). We kregen een nieuw roze formulier dat intussen doorgestuurd werd naar de verzekering voor herinschrijving bij DIV.
Nu dus wel nog duimen dat daar alles verder goed gaat... we gaan pas zeker zijn als er een aangepast inschrijvingsbewijs voor ons op tafel ligt.
Ik hou jullie op de hoogte. Maar vorige week nooit gedacht dat we op vandaag toch al zover zouden geraakt zijn....
 
Ik wacht nog even op definitief nieuws vanuit DIV vooraleer te enthousiast te worden, maar intussen :
- ging onze verkoper (waarvoor echt onze grote dank) met ons busje terug naar Duitsland voor een herkeuring als camper daar bij TUV Sud. Daar gaat een keuring als camper duidelijk veel eenvoudiger dan bij een Belgisch homologatiebedrijf.
- moest hij ook terug heringeschreven worden in Duitsland incl. tijdelijke nummerplaten zodat hij terug kon uitgevoerd worden naar België als camper (ipv als break deze keer).
- ging hij vandaag in Belgie ook terug naar de keuring voor verkoop (ook hier werd hij nu gekeurd als camper!). We kregen een nieuw roze formulier dat intussen doorgestuurd werd naar de verzekering voor herinschrijving bij DIV.
Nu dus wel nog duimen dat daar alles verder goed gaat... we gaan pas zeker zijn als er een aangepast inschrijvingsbewijs voor ons op tafel ligt.
Ik hou jullie op de hoogte. Maar vorige week nooit gedacht dat we op vandaag toch al zover zouden geraakt zijn....
Das zeker da! Amaai, wat een menselijke verkoper! Top van hem want anders zou het hier -naar alle waarschijnlijkheid- niet lukken. Ik durf nu te vermoeden dat het goed komt en duim mee.
 
Bedankt voor de tip, de tijd van kosteloos iets aanvragen lijkt duidelijk voorbij : kostprijs 71 euro en een klets...
Maar normaal gezien zouden we het niet meer nodig hebben nu
Valt mee. Hier intussen opnieuw Kafka: na een aanmaning van de Vlaamse Belastingsdienst blijkt de aard van mijn voertuig vorig jaar plots gewijzigd te zijn van camper naar personenwagen. Ik weet van niks, niemand begrijpt wat er gebeurd is. Dus maar weer es een rondje administratie doen. Je ziet, de miserie kan een tijdje duren - daarom mijn eerder advies om met de verkoper door te praten!
 
Valt mee. Hier intussen opnieuw Kafka: na een aanmaning van de Vlaamse Belastingsdienst blijkt de aard van mijn voertuig vorig jaar plots gewijzigd te zijn van camper naar personenwagen. Ik weet van niks, niemand begrijpt wat er gebeurd is. Dus maar weer es een rondje administratie doen. Je ziet, de miserie kan een tijdje duren - daarom mijn eerder advies om met de verkoper door te praten!
En dat is hun gelukt en maar best ook want een vermelding ‘ac’ naar ‘sa’ krijgen hier is kwasie onmogelijk. Goed voor hun dat de verkoper zo meehelpend is!
Bij jullie: niet te doen zeg :rolleyes:
Hopelijk wordt het gauw en afdoende opgelost.
 
Last edited:
Blij dat het voor Els is gelukt, en de verkoper zijn verantwoordelijk nam, chapeau (en hij zal het de volgende keer wel beter controleren :rolleyes:); wat onze saga betreft: intussen in gesprek met de vriendelijke man van DIV Oostende, die er ook niks van snapt maar het verder nakijkt. Ook de verzekering er op gezet. Maar komt ook wel weer in orde, intussen rijden we lekker voort.
 
Blij dat het voor Els is gelukt, en de verkoper zijn verantwoordelijk nam, chapeau (en hij zal het de volgende keer wel beter controleren :rolleyes:); wat onze saga betreft: intussen in gesprek met de vriendelijke man van DIV Oostende, die er ook niks van snapt maar het verder nakijkt. Ook de verzekering er op gezet. Maar komt ook wel weer in orde, intussen rijden we lekker voort.
Top :thumb
Kleine kanttekening: de Duitse particuliere verkoper deed niks mis in dit geval hoor ;)
 
Top :thumb
Kleine kanttekening: de Duitse particuliere verkoper deed niks mis in dit geval hoor ;)
Uit de allereerste post leek het om een Belgische verkoper te gaan die het voertuig naar hier heeft gehaald om hier te verkopen. Maar mss lees ik dat niet juist…
 
Uit de allereerste post leek het om een Belgische verkoper te gaan die het voertuig naar hier heeft gehaald om hier te verkopen. Maar mss lees ik dat niet juist…
Nu ja, hij was direct bij velen de kop van jut. Hopelijk is hun post en alle reacties een hulp voor potentiële kopers want niet iedereen zal zo een ongelofelijk hulpvaardige particuliere verkoper treffen die helemaal niets verkeerd deed. Dankzij hem heeft hun verhaal kans op slagen en kunnen ze gaan genieten van hun cali.
 
Het ging inderdaad om een Belgische verkoper die de wagen uit Duitsland ingevoerd had. Wij hadden aanvankelijk dus ook geen idee dat we een wagen kochten die nog niet in België ingeschreven was geweest. Ook daar let je best op...
Maar wij hebben effectief het geluk gehad dat onze verkoper zich dit toch is blijven aantrekken! Betrouwbare mensen kunnen zich ook al eens mispakken aan iets, dat gebeurt zeker niet altijd bewust.
Dinsdag hebben we een afspraak bij DIV, hopelijk treffen we daar ook iemand behulpzaam aan het loket (weet niet of ik daar durf op rekenen), want nu is er nog gedoe of de wagen opnieuw 'gededouaneerd' moet worden al dan niet. Volgens de verkoper niet, volgens de DIV wel, ... we gaan het moeten bespreken aan het loket zelf dus vrees ik. Want ook nu weer : op voorhand kan niemand exact vertellen hoe je dit in orde kan brengen. Je moet er maar aan beginnen en dan zien wat de volgende stap weer brengt. Nu hebben we zogezegd de fout gemaakt om in Duitsland tijdelijke nummerplaten voor een maand aan te vragen ipv voor een dag. In het laatste geval zou je dan niet moeten dedouaeneren, in het eerste geval wel. Je moet het allemaal maar weten
Fingers crossed dus!
 
Blij dat het voor Els is gelukt, en de verkoper zijn verantwoordelijk nam, chapeau (en hij zal het de volgende keer wel beter controleren :rolleyes:); wat onze saga betreft: intussen in gesprek met de vriendelijke man van DIV Oostende, die er ook niks van snapt maar het verder nakijkt. Ook de verzekering er op gezet. Maar komt ook wel weer in orde, intussen rijden we lekker voort.
Veel succes ook alleszins!
Toch straf hoe je als gewone particulier maar de hele tijd moet bewijzen dat de papieren niet kloppen met de realiteit ipv omgekeerd!
VW heeft ons ook nog zo'n mooi mailtje gestuurd waarin ze vertellen dat in Duitsland echt de keuze mag gemaakt worden om een camper als personenwagen in te schrijven zodat ook mensen die in steden wonen toch een camper zouden kunnen kopen. In veel Duitse steden mogen campers immers niet in stadscentra parkeren, zo blijkt. Maar dan is de oplossing toch niet foefelen met het COC attest dat dan daarna in andere situaties/landen/... voor problemen zorgt. Liegen (want dat is het vind ik) op een COC attest is daarmee toch niet gerechtvaardigd. Maar voor VW is het daarmee 'heel helder'. De codes staan op de papieren, je moet maar kijken.
 
VW heeft ons ook nog zo'n mooi mailtje gestuurd waarin ze vertellen dat in Duitsland echt de keuze mag gemaakt worden om een camper als personenwagen in te schrijven zodat ook mensen die in steden wonen toch een camper zouden kunnen kopen. In veel Duitse steden mogen campers immers niet in stadscentra parkeren, zo blijkt. Maar dan is de oplossing toch niet foefelen met het COC attest dat dan daarna in andere situaties/landen/... voor problemen zorgt. Liegen (want dat is het vind ik) op een COC attest is daarmee toch niet gerechtvaardigd. Maar voor VW is het daarmee 'heel helder'. De codes staan op de papieren, je moet maar kijken.
Zo, nu hoor je het ook eens van VW zelf ;)
Niet denken dat het liegen is :D Take it easy; Europa is in veel één maar in evenveel helemaal niet en dit is nu zo’n geval; wat geldt en mogelijk is in Duitsland is niet de regel hier; en omgekeerd. Zo is dat nu eenmaal. Best proberen de realiteit te aanvaarden. Foefelen is het in geen geval want wat zou de Duitse regelgeving met hun Duitse kopers nu moeten rekening houden met de geldelijke voordelen die een kampeerwagen in België heeft?? Altijd opletten als je een california koopt die uit Duitsland komt (of Nederland want die komen ook veelal uit Duitsland). Komt allemaal wel in orde, dat wens ik je toe.
Veel fun met jullie cali!
 
Last edited:
Ik durf eindelijk te zeggen dat ons busje nu ook officieel in België ingeschreven staat als kampeerwagen! Zo blij dat het goedgekomen is
Inderdaad, altijd op te letten dus bij het aankopen van een camper (dat hebben we bij deze ook geleerd). Mocht iemand hier ooit miserie mee ondervinden, hoop ik dat deze posts kunnen helpen, en misschien een deel frustratie kan uitsparen…
Ik blijf er wel bij dat de keuze om in Duitsland busjes in te schrijven als personenwagen gefoefel is. Er zijn duidelijk problemen met het woonbeleid waardoor ze via achterpoortjes oplossingen zoeken. Ze zouden ook parkeerkaarten of dergelijke kunnen invoeren, waarbij inwoners en eigenaars van busjes in steden toch een camper mogen parkeren ipv dit via een COC attest aan te passen. Of werk maken van hun woonbeleid zodat mensen niet in campers moeten wonen omdat ze geen huis kunnen betalen… Enfin, das alleszins iets dat wij niet gaan kunnen oplossen.
Vooral blij nu en dank je wel aan jullie ook voor de peptalks en tips!
 
Ik blijf er wel bij dat de keuze om in Duitsland busjes in te schrijven als personenwagen gefoefel is. Er zijn duidelijk problemen met het woonbeleid waardoor ze via achterpoortjes oplossingen zoeken. Ze zouden ook parkeerkaarten of dergelijke kunnen invoeren, waarbij inwoners en eigenaars van busjes in steden toch een camper mogen parkeren ipv dit via een COC attest aan te passen. Of werk maken van hun woonbeleid zodat mensen niet in campers moeten wonen omdat ze geen huis kunnen betalen… Enfin, das alleszins iets dat wij niet gaan kunnen oplossen.
mooi zo.
Je hoeft inderdaad niet iets op te lossen wat geen probleem is want geen ‘aanpassen’ maar gewoon de mogelijkheid om legaal zo te bestellen; geen gefoefel hoor. Een duidelijk probleem met hun woonbeleid? Mensen die in campers wonen (is beetje overal hoor). Je maakt er iets grotesk van terwijl je gewoon niet wist hoe het systeem daar is in Duitsland en je na aankoop pas de nodige info bezat die je beter vooraf wist. Ik begrijp dat je gefrustreerd bent met de issues die je had (& die heel snel opgelost werden door een heel hulpvaardige verkoper) maar dit is niet de schuld van de Duitse regelgeving. Issues die konden vermeden worden.. Enfin, je zult wel bij je gedacht blijven.
Dit is geenszins natrappen of zo maar wie weet kan je door er nog eens over na te denken dit alles i.v.m. regelgevingen wat beter plaatsen en je nóg beter voelen.
Geniet er maar van, ik ben content voor jullie.
 
Last edited:
Epiloog: out of the blue deze week twee ontheffingsnota's en twee nieuwe aanslagbiljetten wegentaks, netjes de 132 euro voor een camper. :bananadance2:bananadance2

EURO norm aanpassing zou ook moeten in orde komen; volgens het erkend organisme is dit louter een fout van DIV en moeten ze dit rechtzetten. Een officiële 4de zitplaats lijkt dan weer definitief end of story: volgens de berekening die in België wordt toegepast heb ik 7kg te kort, en dan nog gerekend vanaf een foutief (te hoog) toegelaten massa op mijn inschrijvingsbewijs. Gaan we dus niet aan beginnen en ook niet van wakker liggen. Uiteindelijk super duidelijke info gekregen van TDLF waarvoor ik ze heel dankbaar ben! Laat de lente maar komen, in april gaan we richting Portugal :cool:

@elke intussen eerste trips achter de rug?
 
Epiloog: out of the blue deze week twee ontheffingsnota's en twee nieuwe aanslagbiljetten wegentaks, netjes de 132 euro voor een camper. :bananadance2:bananadance2

EURO norm aanpassing zou ook moeten in orde komen; volgens het erkend organisme is dit louter een fout van DIV en moeten ze dit rechtzetten. Een officiële 4de zitplaats lijkt dan weer definitief end of story: volgens de berekening die in België wordt toegepast heb ik 7kg te kort, en dan nog gerekend vanaf een foutief (te hoog) toegelaten massa op mijn inschrijvingsbewijs. Gaan we dus niet aan beginnen en ook niet van wakker liggen. Uiteindelijk super duidelijke info gekregen van TDLF waarvoor ik ze heel dankbaar ben! Laat de lente maar komen, in april gaan we richting Portugal :cool:

@elke intussen eerste trips achter de rug?
Alli, all’s well that ends well :thumb
 
Back
Top