Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

Spatlappen

Ricky

Ricky

Messages
11
Location
Beverlo
Vehicle
T6 Ocean 204 4Motion
Gegroet,

Onze nieuwe Cali wordt geleverd met spatlappen voor en achter aangezien de dealer dat vooropstelde om in orde te zijn als "Camper".
Iemand daar weet van, want het is redelijk lelijk ;).
 
Kan goed zijn dat jij dat lelijk vind maar ze hebben wel nut , met spatlappen blijft de zijkant v/d wagen properder.
Zou kunnen dat het verplicht is voor de technische keuring .
Ik heb er ook op mijn T5
 
Bij onze bestelling bleek dit toch niet nodig te zijn...
Voor lichte vracht is dit verplicht dacht ik, voor campers blijkbaar niet...
 
Klopt wat je vertelt. Spatlappen zouden verplicht zijn bij een lichte vracht vanaf 2500kg massa.
Ze durven die twee weleens door elkaar halen bij de dealer.
 
Gebeld naar GOCA, daar wisten ze het zelf niet. Op de keuring bleken de spatlappen verplicht. Kampeerwagen valt onder categorie M1.
De voorste heb ik verwijderd, achteraan gaat dat moeilijker want dan blijf je achter met gaatjes in de bumper...
 
Gegroet,

Onze nieuwe Cali wordt geleverd met spatlappen voor en achter aangezien de dealer dat vooropstelde om in orde te zijn als "Camper".
Iemand daar weet van, want het is redelijk lelijk ;).

Dag,

Een vw cali in Belgie wordt vanaf 2013 geleverd zonder spatlappen.
In de optielijst kun je ze wel bijbestellen
 
Gebeld naar GOCA, daar wisten ze het zelf niet. Op de keuring bleken de spatlappen verplicht. Kampeerwagen valt onder categorie M1.
De voorste heb ik verwijderd, achteraan gaat dat moeilijker want dan blijf je achter met gaatjes in de bumper...
Vreemd .. al 2 keer naar de keuring geweest met mijn cali zonder spatlappen.Bovendien zouden ze dat bij VW moeten weten, wagens worden doorgaans verkocht met wettelijke uitrusting voorhanden.
Ik vond indertijd duur en vuil wordt de wagen toch. Bovendien raken ze de bodem gemakkelijk op oneffen terrrein.

http://www.ejustice.just.fgov.be/eli/besluit/2011/04/28/2011014093/staatsblad
niet duidelijk of camper M1 hieronder valt maar in ieder geval :
§ 5. De Minister of zijn gemachtigde kan bepaalde voertuigcategorieën waarop het aanbrengen van opspatafschermingssystemen onverenigbaar is met hun gebruiksdoel, vrijstellen van de bepalingen van vorige paragrafen.
De hierna volgende voertuigen zijn sowieso vrijgesteld :
- de voertuigen met aandrijving op alle wielen.
Heb je dus een 4motion blijf je buiten schot..

Anderzijds berichten vooral NL websites over een europese verordening die spatlappen zou verplichten voor alle voertuigen vanaf 2012 in landen waar meer dan gemiddelde neerslag valt zoals in NL en B.. maar nooit omgezet in Belgische wet zover ik kan zien.?
 
Last edited:
Back
Top