Tow Bar Bike Rack - Italy Warning Sign

lm0276

K&L
Messages
21
Location
Leamington Spa
Vehicle
T6 Ocean 150
A search of past posts suggested that in Italy, a tow bar mounted bike rack is classed as a fixed trailer and does not require the red/white warning sign.

However... the same search also suggested that this wasn't the case and a warning sign was required.

Just wondering if anyone had a definitive answer, with maybe a link to an official source?

TIA
 
Take one in any case, they don't cost much and they do alert following traffic.
I use one irrespective of which European country I'm in.
 
Never used one. Been throughout the whole of Europe, never had problems. But then again, that doesnt mean you wont. :)
 
A search of past posts suggested that in Italy, a tow bar mounted bike rack is classed as a fixed trailer and does not require the red/white warning sign.

However... the same search also suggested that this wasn't the case and a warning sign was required.

Just wondering if anyone had a definitive answer, with maybe a link to an official source?

TIA
"Art. 361. Pannelli per la segnalazione della sporgenza longitudinale del carico (art. 164 C.s.).
I pannelli quadrangolari per segnalare sporgenze longitudinali del carico da installarsi alla estremità della sporgenza ai sensi dell'articolo 164, comma 9, del codice devono corrispondere al tipo indicato nella figura V.3 e devono avere una superficie minima di 2500 cmq. Detta superficie deve essere rivestita con materiale retroriflettente a strisce alternate bianche e rosse disposte a 45º. 2. Il pannello di cui al comma 1 deve essere visibile sia di giorno che di notte. A tal fine sulla superficie del pannello, costituito di norma da lamiera metallica, deve essere applicata pellicola rifrangente di classe 2, sia per le strisce bianche che per quelle rosse. 3. Quando il carico sporge longitudinalmente per l'intera larghezza della parte posteriore del veicolo, i pannelli di segnalazione devono essere due, posti trasversalmente, ciascuno da un estremo del carico, o della sagoma sporgente. 4. In ordine alla fabbricazione, prova e omologazione dei pannelli di segnalazione previsti dal presente articolo si applicano le disposizioni dell'articolo 192 (1). (1) Comma così modificato dall'art. 204, d.P.R. 16 settembre 1996, n. 610."
 
"Art. 361. Pannelli per la segnalazione della sporgenza longitudinale del carico (art. 164 C.s.).
I pannelli quadrangolari per segnalare sporgenze longitudinali del carico da installarsi alla estremità della sporgenza ai sensi dell'articolo 164, comma 9, del codice devono corrispondere al tipo indicato nella figura V.3 e devono avere una superficie minima di 2500 cmq. Detta superficie deve essere rivestita con materiale retroriflettente a strisce alternate bianche e rosse disposte a 45º. 2. Il pannello di cui al comma 1 deve essere visibile sia di giorno che di notte. A tal fine sulla superficie del pannello, costituito di norma da lamiera metallica, deve essere applicata pellicola rifrangente di classe 2, sia per le strisce bianche che per quelle rosse. 3. Quando il carico sporge longitudinalmente per l'intera larghezza della parte posteriore del veicolo, i pannelli di segnalazione devono essere due, posti trasversalmente, ciascuno da un estremo del carico, o della sagoma sporgente. 4. In ordine alla fabbricazione, prova e omologazione dei pannelli di segnalazione previsti dal presente articolo si applicano le disposizioni dell'articolo 192 (1). (1) Comma così modificato dall'art. 204, d.P.R. 16 settembre 1996, n. 610."

I don't suppose you have a link to the source so google can work its translation magic do you?

My Italian is limited to ordering alcoholic beverages :/
 
I work on the principle that if the car behind needs a warning sing to alert the driver to your presence then you have bigger problems!
 
Sadly I keep notes of previously researched rubbish.


In Spain the warning board must have:
• 3 red/ 3 white hatched, reflective stripes
• a size of 50 x 50 cm
• been manufactured from aluminium
• 4 eyelets for attachment
88a8b4796bba0fb2de912b0012eda57d.jpg




In Italy the warning board must have:
• 5 red/ 4 white hatched, reflective stripes
• a size of 50 x 50 cm
• been manufactured from aluminium
• 4 eyelets for attachment
c4a9cc8004b9e6390d13c067a3712bb1.png


That was what my research found 3 years ago.

I’ve got such a sign which is reversible. Sadly I can’t remember where I got it from.

Mike
 
I translated Andy's contribution by right clicking on it and selecting "translate into English"
There have been debates about these signs for years, that's why I use one.
There are also debates about material of construction, the translation states"usually made of metal sheet", but is not prescriptive. Many are of stout corrugated plastic: I have used a plastic one for years without trouble. I did buy an aluminium one some time ago in the expectation that my plastic one would eventually degrade, but it's still hanging on (literally).
Any outdoor sales establishment is likely to have these.
 
Incidentally, item3 indicates that if your load projects beyond the width of your vehicle on both sides, two signs would be required.
 
I've just had a look at my two warning signs. The plastic one is made by "Trem" based in Verona, so they should know about materials required.
It does have 5 red and 4 white diagonal stripes and an 85mm dia. round red reflector in each corner.
I have also used this in Spain over the past 30 years without it ever being questioned.
 
What do you use to attach the warning sign to the bike rack - the bike has a cover over it.
 

VW California Club

Back
Top