Vieze geur, rook, druppende koude vloeistof

Ben's Ocean

Ben's Ocean

Vehicle
T6.1 Ocean 204 4 motion
Vandaag bemerkte ik na mijn rit iets van rookvorming thv mijn linker achterwiel. Dit gaat gepaard met het langzaam druppen van een koude klare vloeistof. Bovendien stinkt het verschikkelijk !!

Iemand een idee wat dit veroorzaakt?
Gr

Bij mijn weten is het enige wat links zit: de brandstoftank/AdBlue, en de vuilwateruitlaat.
Rechts zit de airco, achter het achterwiel.
Ergens achter het linker voorwiel zit de uitlaat van de Webasto koelwaterverwarmer. Die kan roken en naar ouderwetse dieseluitlaat ruiken, maar zou normaal gezien niet druppelen.
Als je aan de vloeistof voelt en ruikt, is het water, vettig, verdampt het, laat het een residu achter? Naar wat ruikt die vloeistof?

hopelijk geen remolie ? controleer of niveau remolie onder moterkap laag is.
lijkt mij een mogelijke bron voor klare vloeistof+ rookontwikkeling aan wiel

Na een korte stop aan een VW garage werd mij gezegd dat dit komt door het redeneren van de roetfilter en hoef ik me nergens zorgen over te maken...
Weer een les geleerd.

Na een korte stop aan een VW garage werd mij gezegd dat dit komt door het redeneren van de roetfilter en hoef ik me nergens zorgen over te maken...
Weer een les geleerd.
vreemd, nog nooit meegemaakt in 6 jaar T6 en 2,5 jaar T6.1

Weer een les geleerd.
Je bedoelt waarschijnlijk regenereren, maar soit.
Dat zou die vieze geur enigszins kunnen verklaren, maar niet die heldere koude vloeistof.
Bij het regenereren van de roetfilter aan de temperaturen richting 700°C. of meer.
Heb je al kunnen nagaan hoe die vloeistof aanvoelt? Is het vettig, verdampt het, blijft het lang liggen?

Je bedoelt waarschijnlijk regenereren, maar soit.
Dat zou die vieze geur enigszins kunnen verklaren, maar niet die heldere koude vloeistof.
En dat regenereren gebeurt toch ook niet ter hoogte van het linker achterwiel, maar onder de motorkap?

En dat regenereren gebeurt toch ook niet ter hoogte van het linker achterwiel, maar onder de motorkap?
Het regenereren gebeurt in de DPF (roetfilter), en die hangt achteraan de motor, richting beneden.
Echter krijgt de volledige uitlaat het iets warmer.
Moest ik het in het echt zien, zou ik misschien beter kunnen helpen, of op een filmpje, en meer informatie wanneer en hoe. Is het na een rit, als de roetfilter nog niet gedaan heeft met regenereren, en deze afgebroken wordt? Blijft de motorventilator hard draaien? Komt het toch van ergens anders?

Ik ben net terug van onze eerste 4daagse campertrip.
Ik heb het bij al de verplaatsingen die we gedaan hebben 1x gemerkt. De geur is als iets rottend.
Het lukt me niet een filmpje te uploaden maar op de foto is een volgens mij klein ventiel zichtbaar waaruit waarschijnlijk de vloeistof drupt en rook vandaan komt. Dit zit net voor het linker achterwiel.

De auto geeft nergens een melding over en functioneert verder normaal.

IMG_7260.jpeg

Aha, de geur van rotte eieren?
Dit is waarschijnlijk de afvoer van de achterste accu. Deze is aan het uitkoken.
Deze zit onderdaan het kastmeubel (achter dat deksel).
Beste deze accu zo snel mogelijk loskoppelen!!!
De '+' terminal isoleren tegen kortsluiting (want de accu onder de bestuurdersstoel is nog aangesloten).
En dan direct terug naar je garage om garantie te vragen op de accu's.
Het beste is om beide te vervangen, maar onder garantie zullen ze dit niet mogen doen van VW. Enkel de defecte accu.

Hou me (ons) op de hoogte.

Aha, de geur van rotte eieren?
Dit is waarschijnlijk de afvoer van de achterste accu. Deze is aan het uitkoken.
Deze zit onderdaan het kastmeubel (achter dat deksel).
Beste deze accu zo snel mogelijk loskoppelen!!!
De '+' terminal isoleren tegen kortsluiting (want de accu onder de bestuurdersstoel is nog aangesloten).
En dan direct terug naar je garage om garantie te vragen op de accu's.
Het beste is om beide te vervangen, maar onder garantie zullen ze dit niet mogen doen van VW. Enkel de defecte accu.

Hou me (ons) op de hoogte.
Toch?
Dat was aanvankelijk mijn eerste idee en heb toen die batterij bekeken. Alles in het kastje was droog en zag er ok uit. Pas later ben ik bij de garage gestopt en sprak men van dat regenereren ….

Maar dan neem ik morgen meteen contact op met de garage!
Thanks voor de info!

Als je nogmaals rook ziet en die vieze geur hebt, voel eens aan de batterij. Normaal zal deze warm tot heet krijgen.

Toch?
Dat was aanvankelijk mijn eerste idee en heb toen die batterij bekeken. Alles in het kastje was droog en zag er ok uit. Pas later ben ik bij de garage gestopt en sprak men van dat regenereren ….

Maar dan neem ik morgen meteen contact op met de garage!
Thanks voor de info!
Het zou dus te maken kunnen hebben met die platte woonbatterij die je eerder had..

@TripleBee en @Roger Boeken

Dat bleek dus inderdaad zo te zijn. Bij opnieuw een lange rit kon ik de geur opnieuw zeer fel waarnemen, zelfs in het voertuig. Ook buiten leek er opnieuw een vorm van rookvorming. De kastjes voelden zeer warm aan waardoor ik wist dat daar idd het probleem zat.

Ik heb toen de garage gebeld en kon meteen langsgaan.
De batterij werd er uit gehaald dewelke zeer heet stond. De techniekers vertrouwden het geheel niet. De batterij stond lichtjes gezwollen ondanks dat overloop of overkooksysteem. Hierbij bestond een effectief brandgevaar, zo zei men.
Mijn voertuig heeft dan een volledige diagnose ondergaan omdat men eventueel dacht aan een probleem in de laadspanningsregelaar.

Dat bleek allemaal te zijn hoe het hoorde dus met het plaatsen van een nieuwe batterij was alles gefikst. De oorzaak kan dus gezocht worden in de volledige ontlading van de batterijen, zoals ik heb aflevering.

Wel raar: dit alles viel onder de fabrieksgarantie. Echter nu de originele batterij vervangen werd is op die batterij geen garantie meer…. Wel eentje van net geen 300 euro.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Dat bleek dus inderdaad zo te zijn. Bij opnieuw een lange rit kon ik de geur opnieuw zeer fel waarnemen, zelfs in het voertuig. Ook buiten leek er opnieuw een vorm van rookvorming. De kastjes voelden zeer warm aan waardoor ik wist dat daar idd het probleem zat.

De batterij werd er uit gehaald dewelke zeer heet stond. De techniekers vertrouwden het geheel niet. De batterij stond lichtjes gezwollen ondanks dat overloop of overkooksysteem. Hierbij bestond een effectief brandgevaar, zo zei men.
Mijn voertuig heeft dan een volledige diagnose ondergaan omdat men eventueel dacht aan een probleem in de laadspanningsregelaar.

Dat bleek allemaal te zijn hoe het hoorde dus met het plaatsen van een nieuwe batterij was alles gefikst. De oorzaak kan dus gezocht worden in de volledige ontlading van de batterijen, zoals ik heb aflevering.

Wel raar: dit alles viel onder de fabrieksgarantie. Echter nu de originele batterij vervangen werd is op die batterij geen garantie meer…. Wel eentje van net geen 300 euro.

Normaal gezien is er 3 jaar garantie op een 12V-batterij.
Als die onder garantie vervangen wordt op de laatste dag van de garantie, zul je inderdaad geen garantie krijgen op die nieuwe batterij.
Pas als jij die batterij zou betaald hebben (3jaar + 1 dag), dan pas krijg je terug 2 jaar garantie.
Garantie op garantie bestaat niet.
Wel als die batterij vervangen zou zijn na 1 jaar, en de nieuwe binnen de 2 jaar opnieuw defect zou raken.
Hoe oud is jouw California?
En ik ben blij dat het probleem geconstateerd en opgelost werd vooraleer er ergere dingen zouden gebeurd zijn. :thumb

1. Er is grantie op de batterij zoals ook tripplebee schrijft
2 er is garantie op een herstelling
Jou cali is wel slecht behandeld voor aflevering: de batterijen zijn er aan ten onder gegaan

Back