Dilemma. California T6.1 weg doen voor grotere bus.

RolandCoastT6.1

RolandCoastT6.1

Vehicle
T6.1 Coast 150
Hallo Beste mede calofornia rijders,

We hebben een T6.1 Coast met offroad wielen en vering. Zonnepaneel, verstralers bullbar, verzwaarde achterklep veren. Alles er op en er aan. Helemaal aangepast naar onze wensen en al 4 lange trips er mee gemaakt.

Echter lopen we af en toe aan tegen de beperkingen van de bus zoals camperen in kouder weer, slaapcomfort en zelfvoorzienendheid (toilet etc (en ja we hebben zo'n draagbaar ding, maar toch).

Er is dus reeds een aanbetalig gedaan op een nieuwe bus die wordt gebouwd. 6 meter Sprinter 4x4 verhoogd. Groot bed, warm water, omvormer naar 220. buitendouche etc en ruimte voor de hond (nu slaapt de labrador beneden met mn vriendin en ik boven).

Op papier is de nieuwe bus helemaal geweldig natuurlijk. Maar we hebben (ik vooral) een heel zwaar gevoel dat we de bus moeten gaan wegdoen, omdat hij gewoon zo geweldig gaaf is. We gaan er ook nog een keer mee weg. We kunnen financieel gezien deze er bij houden, maar dat is natuurlijk eeuwig zonde.

Dus "what to do". Ik weet dat het heel persoonlijk is en dus voor iedereen anders, maar moest het even van me afschrijven. Heb gewoon een emotionele band met ons busje. Iemand een soortgelijke stap gemaakt hier?

Dank alvast voor de support

View attachment IMG_7458.jpeg

Ah, klinkt herkenbaar, want zo'n Cali blijft natuurlijk een handig ding ook in dagelijks gebruik. Het perfecte compromis zeg maar. Maar dus wel een compromis, met de nadelen die je vermeldt. Wij hadden helaas geen onbeperkt budget, dus onze "upgrade" ging van een hefdak Cali naar een Cali Exclusive: nog steeds handig in de stad, maar stahoogte, toilet en wastafel en het vaste dak isoleert ook beter dan tentdoek... Op vandaag zou dat dan de Club Joker van Westfalia zijn, super indeling, maar ook wat prijzig https://vanomobil.be/verkoop/club-joker/. Ik snap je dilemma, maar je weet zelf ook wel dat éénmaal die nieuwe campervan voor de deur staat, je snel de oude weer vergeet (niet de mooie herinneringen uiteraard). En twee stuks houden om sentimentele redenen... daar ga je nooit gebruik van maken.
Uiteraard ook helemaal persoonlijke mijmeringen!
Groets, Bart

Spijtig dat je geen ocean hebt met standaard standverwarming, maakte de keuze nog moeilijker.
Je zal alvast ook een andere parkeerplek moeten zoeken. Wij gingen voor een nieuwe ocean in 2022 met zoveel mogelijk opties ..en zonder spijt. Is ook ons enige voertuig en dan is zo’n sprinter van 6m niet erg handig. 6 jaar T6 nu al 3 jaar T6.1 en ondanks ver boven 60+ : de cali houd ons jong. Maar begrijpelijk, de luxe en ruimte van zo’n Van is verleidelijk.

Ook wij hebben (vaker) naar een wat grotere bus gekeken, op beurzen etc. Een afknapper was meestal de ruimte rond de eettafel en de rechtop bank. De VW Cali is echt ruimer daar! Voordeel inderdaad de eventuele douche en toilet in een grotere bus. We camperen overigens ook vroeg in het voorjaar en laat in het najaar (november bijv.) maar dan biedt de standkachel (ocean) altijd voldoende comfort en jaagt tevens de door vocht optrekkende koude weg. Een voor ons serieus alternatief voor de T6 Ocean zou de kortste versie van de VAN-Jorn bus zijn, modulaire en op eigen wensen samen gestelde inbouw. Ook wij zijn ver boven de 60 en (nog) geen moeite met boven slapen in de VW en deze is tevens onze dagelijkse auto (al rijden we niet zo vaak ermee, veel op de elektrische fiets).
@RolandCoastT6.1 Het busje laten staan lijkt me niet zo'n goed idee, je kunt een ander er ongetwijfeld heel gelukkig mee maken!

Back