Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

Standverwarming

P

petanker

Messages
2
Location
gistel
Vehicle
T6 Coast 150
Beste leden, wij zouden graag coach model kopen.Extra kost voir standverwarming = €1800. Is het echt de moeite? met dank!
 
I think the ‘standverwarming’ is the same as the ‘parking heater’. Again, I’m not 100% sure, but think that it can be used to keep the van warm for 15 mins after you leave. It may also be used to pre warm the van (on cold mornings).
The more expensive heating option (probably €3500) can be used to heat the van for longer periods. That’s the option I’m looking at for a Kombi van for the dogs whilst camping.
 
Hello, yes it's parking heat! But is it really usefull? cost a lot of money. Thanks!
 
Hello, yes it's parking heat! But is it really usefull? cost a lot of money. Thanks!
If you plan on using the vehicle outside the Summer season and not always on Electrical Hookup then definitely Yes.
 
used to keep the van warm for 15 mins after you leave.
No, that's the "Rest" function on Climatronic, which uses residual engine heat to heat the cabin for 1/2 hour after the motor is turned off.

It may also be used to pre warm the van (on cold mornings).
You can preheat the air in the van with stationary heating (standverwarming), but while configuring this, be very careful not to confuse it with programable upgrade to the auxiliary coolant heater, a separate machine from the parking heater, which preheats the motor coolant and the cabin, but due to high battery usage is not apt for heating for more than 30 minutes.

The more expensive heating option (probably €3500) can be used to heat the van for longer periods. That’s the option I’m looking at for a Kombi van for the dogs whilst camping.
I don't know where you got that price. The cost is similar to what @petanker quoted above. For 3500 euros you could have both the parking heater and the programable coolant heater fitted, as I have on my van.
 
Het gaat er voornamelijk om hoe je verwacht de Cali te gaan gebruiken. Verwacht je ook buiten het zomerseizoen de Cali te gaan gebruiken dan zal je blij zijn als je de standkachel hebt. Als je in de winter gaat kamperen dan zeker. In de zomer(vakantie) zal je de misschien standkachel niet vaak gebruiken. Maar als het een keer stormt, of je bent natgeregend tijdens een wandeling, of als het 's nacht toch flink afkoelt, ben je er blij mee. Je moet het zien als je verwarming thuis; die staat ook niet het hele jaar aan. In de zomer zeker niet, maar als je 'm in de herfst en de winter niet hebt. Het hangt dus voornamelijk af wanneer je verwacht in de Cali te gaan overnachten.
 
Ik gebruik mijn Cali voor skitochten. Met de verwarming ben ik net zo comfortabel als thuis.
AD54073B-537F-4D2C-A8BA-158FE5B996A7.jpeg
 
Parking heater - absolutely priceless if your camper is in regular use in the colder times of the year. If you fit an Eberspacher Airtronic with a reasonably high specification controller (801 for example) you can also have unheated air circulation in warmer times.
We use ours often when out and about in winter just to be able to go back to the camper from shopping etc. and find it warm and comfortable. Not to mention the times when we camp on colder days / nights and love the air circulation on hot days when on holiday.

However at €1800 (£1500) it is too expensive! Here in the UK an installation as above from PF jones https://www.pfjones.co.uk/eberspach...xternal-mount-kit-pro-timer-292112000058.html
Or a similar Planar kit https://www.pfjones.co.uk/planar-2d-12-tm-air-heater-2kw-12v-volkwagen-t5-t6-kit-external-mount.html

Either can be a DIY install or have one fitted.
 
Hoi, Ik ben Albert en nieuw in de groep.
Heb een VW T6 Ocean gekocht. De handleiding waarschuwt voor koolstofmonoxide bij gebruik van de standkachel. Hoe ventileren jullie bij gebruik van de standkachel?
 
Hoi, Ik ben Albert en nieuw in de groep.
Heb een VW T6 Ocean gekocht. De handleiding waarschuwt voor koolstofmonoxide bij gebruik van de standkachel. Hoe ventileren jullie bij gebruik van de standkachel?
Een raam op een kiertje en als de we boven slapen ventileert het via de tentopeningen.
 
@AlbertJanssen: Ik denk dat wanneer jij de kachel aan hebt, zij 'm ook wel zullen gebruiken ;)
Ik moet eerlijk zeggen dat je de kachel buiten hoort, maar storend is het zeker niet. Ik betwijfel of anderen het ín hun camper horen.
 
Liever de standkachel niet aan, wanneer naast je tentkampeerders slapen. Geeft niet alleen herrie, maar ook ongezonde uitlaatgassen.

Groet uit Amsterdam,

Marc.

PS: @petanker: Heb je uiteindelijk besloten een standkachel te nemen? Sinds je vraag hebben wij hier niet meer over vernomen.
 
Als het goed is wordt de koolstofmonoxide afgevoerd door de afvoer die aan de buitenkant van de auto eindigt. Voor de zekerheid c.q. je gevoel van zekerheid zou je een koolstofmonoxide- of combi-gasmelder kunnen plaatsen. Ventilatie is altijd wel handig, ook om andere redenen. Het dak open is al prima en anders heb je ook roosters die je in je schuifraam kan doen en je raam dan op een kier laten.

Wanneer je de kachel gebruikt, is dat hoorbaar maar niet in die mate dat de mensen op de plek naast je het zullen horen. Zeker niet als ze binnen zitten. Maar als ze het wel horen als ze buiten zitten dan zit je te dicht op elkaar ;-) Maar als jij de kachel nodig hebt, zullen de buren niet buiten zitten. Ruiken doe je het wel.

Zoals @marchugo terecht aangeeft is het een ander verhaal als er tentkampeerders naast je staan. Die zullen het waarschijnlijk ook niet horen, maar wel last kunnen ervaren van de diesellucht.
 
Laat in ieder geval je kachel een paar maal per jaar op vol vermogen draaien. Dan zul je de diesellucht alleen nog bij het opstarten ruiken, maar na een paar minuten verdwijnt de lucht vanwege de schone verbranding.

Goed punt van die tentkampeerders; wij gebruiken op campings (met elektra) een elektrisch kacheltje. Het stroomverbruik is niet zo hoog als het het een hele nacht om een comfortabele temperatuur staat ingesteld.
Buiten de campings gebruiken we zowel de luchtverwarming (gedurende stilstand) als de vloeistofverwarming. Deze laatste gaat meestal 30-45 minuten voor vertrek aan om de ruiten te ontdooien/ontwasemen en het koelwater heeft alvast wat temperatuur zodat de motor sneller opwarmt.
 
I cannot see any reason to worry about the fumes given off by the Webasto heater. These heaters use a minimum of fuel which is burned very efficiently except perhaps for the first few moments of fire-up.
We never hear of truck drivers and their colleagues having problems with this type of heater and in winter months they run a cab heater continuously.
What your nose detects as a smell is only a smell probably not any damaging pollution.
 
living full time in my 2017 Ocean I have the heater running regularly, including overnight on timer.
Extremely safe

Envoyé de mon SM-N950F en utilisant Tapatalk
 
Hello, yes it's parking heat! But is it really usefull? cost a lot of money. Thanks!
Hoi, tuurlijk handig en zijn geld waard; zelfs in het tussenseizoen of zelfs koude ‘zomer’nachten -bijvoorbeeld in de bergen- zal je hem kunnen gebruiken. De standverwarming is een wezenlijk item om ergens ‘vrij’ te kunnen staan.
Wat ik me nu wel afvraag: wat kocht je?
Dank, dat is duidelijk.
Hebben de eventuele buren geen last van de uitlaat?
Neen, enkel bij opstarten daarna is het geurloos en bijna geluidloos (een zacht, bijna onhoorbaar ‘blazen’ kan je horen). Wat opletten voor en rekening houden met de buren is nooit verkeerd; het overdreven ‘op de toppen van je tenen lopen’ voor de buren in een tent als je verwarming aan staat, is onnodig. Ga zelf maar testen, je zult het wel merken. Of eerder gezegd: niet merken ;)
Groeten
 
Last edited:
Back
Top