Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

Grand california: abnormale ontlading leefbatterij

T

Takel

Messages
1
Location
Belgium
Vehicle
Grand California 600
Hallo!
Drie maanden geleden kochten we een Grand California en ondertussen stond hij al 4x terug in de garage owv verschillende mankementen.
Een van de mankementen (dat maar niet opgelost geraakt) betreft een abnormale ontlading van de leefbatterij. Op 1 nacht tijd verliest de batterij 20% van zijn capaciteit en dit terwijl alles inactief is (verwarming uit, warm water uit, frigo uit, verlichting uit,....). Na ons laatste bezoek kregen we de boodschap dat de leefbatterij conform de standaard is en dit normaal is?? Wij vinden dit echter allesbehalve normaal.


Iemand in het bezit van een grand california die zijn ervaring wil delen ivm de leefbatterij?
 
Hi there, welcome to the forum. Sorry you’re having some issues.
There are quite a few threads about leisure batteries (admittedly not many for the GC). The voltage is a better indicator of how the battery is performing.
Hopefully others will be along with more suggestions soon.
 
Goeiedag en welkom hier! Een ontlading van 20% op een nacht is uiteraard NIET normaal! Dat zou betekenen dat die zonder bijladen binnen de maand leeg is. Onze huisbatterij verliest nauwelijks capaciteit... Ik zou de accu uithalen en aan een slimme lader/meter hangen, kijken wat er gebeurt.
 
Beste is idd voltage meten en eens meten hoeveel ‘lekstroom’ er is, gebruik van stoom zonder dat je apparaten of licht aan hebt. Stille gebruikers heb je vrijwel altijd.
 
Ben eens benieuwd hoe het verder gegaan is met die batterij. Wij hebben ook net een Grand California gekocht (2dehands bij een VW verdeler). Is 8 maanden oud en de batterij houd het slecht 24 uur vol met minimaal verbruik ( 2 uurtjes licht en frigo uit). Als je de hoofdschakelaar uitzet gaat de batterij van vol naar leeg in 3 dagen (nog 11.5V) . Als je 230V stekker 2 weken laat insteken dan zie ik op de massa kabel van de batterij nog steeds een laadstroom van 6A en de batterij is lekker warm. Dus de batterij stookt die 6A op. Zonder de lader heeft de batterij waarschijnlijk last van een stevige zelfontlading die de fenomenen verklaart. Ben nog niet in de garage geweest. Maar als je daar de klassieke batterij-test mee zult doen, kan het goed zijn dat die slaagt, ... . Maar volgens mij is de batterij kapot.
Wat mij al opgevallen is dat in het geval van de 11.5 volt, ik de batterij nog steeds mocht gebuiken, na het aanzetten van de hoofdschakelaar. Ik vermoed dat het systeem de batterij niet goed beschermt tegen het volledig leegtrekken. De start-stop AGM batterij die "fabriek af" erin steekt kan daar volgens mij niet tegen. Je maakt die dan iedere keer een beetje verder stuk. Als de batterij vervangen wordt steek ik er in ieder geval een schakelaar op de massa in zoals ik dat ook doe op mijn tractor oldtimers. Ik denk ook aan schakelaar die electronisch bediend kan worden door bevoorbeeld een arduino bordje die het voltage in het oog houd en uitzet op een veilige limiet ergens rond 12V.

Groeten,

Henk
 
..................ik kom maar gelijk in het verhaal van ontladen en gebruikers . Ik ben zelf eigenaar van een 680 maar daar rammelt nogal wat aan . Is het niet dat je natte poten krijgt door lekkages en anders wel van een niet juist of onduidelijk instructieboekje dan wel de back-up van deze koetsen bij VW-nederland . Ik heb overigens wel een schrijven gehad van Pon-VW dat het dakraam er uit kan waaien . Daar is op zich niets mis mee maar het is wat rot voor diegene die 't opvangt . Was dat nu het enige dan zou ik zeggen "OK " maar daar blijft het niet bij .
Het was mij ook al opgevallen dat de zgn extra of huishoud-accu gauw leeg is ( AGM-type of ook wel start-stop-accu genoemd ivm plaatsing in voertuigen met start-stop systeem ivm emissies en dat deze het beter doen doen dan de "gewone " accu's ) . Het is wel zo dat wanneer ze een paar keer leeg zijn geweest dat ze al een litteken kunnen hebben . Van een paar led-lampjes worden ze niet warm of koud maar staat er bijv een zenuwachtige , zeg slecht regelende koelkast op ( ook in nachtmodus ( 8 uur lang daarna weer volle bak op de compressor ) dan gaat het snel . De accu valt te testen ( in de camper kun je de rode knop in het kastje onder het bed omdraaien(uit) en na verloop van tijd weer omdraaien (aan) en dan op het schermpje kijken wat er gebeurd is en dat is voor iedere leek te doen en anders wordt het lekstroom zoeken met een (mili)ampere meter en zekeringen trekken maar het systeem met oa koelkast en verlichting , wifi-router, soundsysteem ,water-lucht-verwarming , stuursysteem dakairco (comressor en fan op 230Volt) , en watervoorziening en zonnepaneel.........is de lay-out van de VW-Grand-California - 600 of 680 . Mij is het al opgevallen dat de koelkast al een grote boosdoener is zonder extra hulp van buitenaf en daar bedoel ik mee de zon voor het paneel en/of met een extra lader ( niet aansluiten in je bus !! als je aan de paal staat ) met een extra kabel ( 1.5mm2 ivm gewicht )vanaf een verloop vanaf de paal . Dus je hebt de camping-voorziening en van jezelf de aansluiting op de bus ( dus de kabel op de gewone aansluiting ) maar bij de campingaansluiting doe je een extra aftakking ( bijv een T-stuk of L-stuk bijv van het merk Brennenstuhl ))waar de tweede kabel naar je extra lader gaat om de huishoudaccu op te laden .
Mocht je dit doen zoals ik omschreven heb met een externe lader dan moet je wel zorgen dat de lader ( Victron of Ctek of Mastervolt of ...) wel geschikt is voor AGM-accus ( = doorladen tot bijna 15 volt ) . Inbouw van extra's (omvormer ) om 230 volt ( los van de paal ) te creeren is vast extra gewicht.......maar kan een oplossing zijn . Voor het zonnepaneel en de daarbij behorende lading voor de accu bestaat een hoofdding = de positie tov de zon . Iets schaduw , dan is het over met de pret , dit komt al door de platte ligging van het paneel ( indien aanwezig natuurlijk ! ) Zonder de paal wordt het een ritje maken en teren op de dynamo/alternator van de Crafter om de accu's zowel huishoud (extra-) - als startaccu te laden en bij een goede conditie van de accu's is dat vrij snel .
Grappen om bijv. bij de koelkast een aan/uit spelletje te doen zou ik niet doen met bijv pate , vleeswaren , vis etc want dan is het verdomde handig dat er een wc'tje in de koets zit
Al met al noem ik dit een triest iets in de standaard voor een wagen .............nee ik moet zeggen campergedeelte ( de Crafter is goed !!) met een waarde van 80000,00 plus . een beetje oude caravan heeft al een omschakel kastje om op zowel 12 volt als 230 volt te koelen ( absorbtie of compressor-koeling )
Volgen jullie het nog een beetje ?


groeten Bram B./ Noord-Holland
 
Back
Top