Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

Daksensor defect

K

Kristof

Messages
3
Vehicle
T5 SE 180 4Motion
Hallo,

mijn daksensor (vw california T5) is stuk waardoor de auto denkt dat het dak nog open is terwijl het goed gesloten is.
Iemand ervaring met dit probleem?
Is dit iets dat ik zelf kan herstellen?
Dank!
Groet,
Kristof
 
There are some threads that mention error codes in the control panel and how to reset them. Are you able to do a search on the forum?
 

Hope this link works
 
@Kristof is het gelukt? Ik hoop dat het link workt (en ook beter dan mij nederlands tegenwoordig!)
 
@WelshGas Could've answered that without pointing to the search bar.
Just saying....
Yes, he absolutely could have. And the contents are all his good work.
Thank for mentioning again the fact that people can search for things.
 
@Kristof is het gelukt? Ik hoop dat het link workt (en ook beter dan mij nederlands tegenwoordig!)

De link werkte, dankjewel daarvoor, maar daar zit niet het antwoord op mijn vraag.
Vw diagnose geeft foutcode 1000, maar als ik deze reset komt hij steeds terug.
Ik gebruik dit dieper menu om mijn dak te deselecteren als ik ermee rij, zoadat hij niet steeds biept met de boodschap dat het dak open staat...

Ik heb alle posts over daksensors op dit forum al gelezen, maar vond nergens een afdoend antwoord.

Mijn vraag is of ik deze error zelf kan oplossen. Is er een manier om de kapotte daksensor zelf te vervangen of te overbruggen?
Iemand hier al iets op gevonden?

Ik heb al heel veel geld aan VW gegeven (kapotte turbo, excessief hoog olieverbruik dus nieuwe motor, ...) dat ik deze zaken liever zelf probeer op te lossen. Hopelijk heeft iemand de oplossing!

Alvast bedankt!
Groet,
K
 
Kun je je dak nog openen en dichtdoen?
Als je dak nog open kan, open die.
Dan haal je de afdekkappen weg boven de 2 hydraulische cilinders (links en rechts). Haal de zwarte tape weg van rond de bekabeling van de sensoren op de cilinders. Trek eens aan de bekabeling aan de zwarte krimpkousen. Als daar het probleem zit, verbind de juiste bekabelingen terug (waterdicht!!!) en controleer de werking opnieuw.
 
Kun je je dak nog openen en dichtdoen?
Als je dak nog open kan, open die.
Dan haal je de afdekkappen weg boven de 2 hydraulische cilinders (links en rechts). Haal de zwarte tape weg van rond de bekabeling van de sensoren op de cilinders. Trek eens aan de bekabeling aan de zwarte krimpkousen. Als daar het probleem zit, verbind de juiste bekabelingen terug (waterdicht!!!) en controleer de werking opnieuw.

Het dak kan nog op en dicht. Bedankt voor de tip, ik probeer het eens!
 
Het systeem is betrekkelijk complex omdat het openen zowel als het sluiten met hydraulische druk gaat. Het is belangrijk om bij het sluiten de pomp door te laten werken tot die vanzelf ophoudt, daarmee wordt het systeem ontlucht. Ik heb begrepen (na allemaal gedoe met mijn dak) dat daar ook een foutmelding van kan komen.
 
Het systeem is betrekkelijk complex omdat het openen zowel als het sluiten met hydraulische druk gaat. Het is belangrijk om bij het sluiten de pomp door te laten werken tot die vanzelf ophoudt, daarmee wordt het systeem ontlucht. Ik heb begrepen (na allemaal gedoe met mijn dak) dat daar ook een foutmelding van kan komen.
So you are advising to always wait (opening and closing) for the beep / control panel to say ‘done’?
Are you also suggesting that by not doing this previously, could have resulted in the problems over time?
 
So you are advising to always wait (opening and closing) for the beep / control panel to say ‘done’?
Are you also suggesting that by not doing this previously, could have resulted in the problems over time?
The manual also states that you should finish the operation to the end.
I had one leaking strut and after it was replaced i've got the advice to open and close by letting the system finish it to prevent errors and problems. I really don't know how bad it is mechanically but it can invoke errors in the computer.
 
The manual also states that you should finish the operation to the end.
I had one leaking strut and after it was replaced i've got the advice to open and close by letting the system finish it to prevent errors and problems. I really don't know how bad it is mechanically but it can invoke errors in the computer.
Thanks. I have always waited for the signal opening and closing.
But not sure this helps our poster with his problem. Hopefully he can let us know.
 
Hallo,

mijn daksensor (vw california T5) is stuk waardoor de auto denkt dat het dak nog open is terwijl het goed gesloten is.
Iemand ervaring met dit probleem?
Is dit iets dat ik zelf kan herstellen?
Dank!
Groet,
Kristof
Heb jij een oplossing gevonden Kristof? Wij hebben net hetzelfde probleem en foutcode!
(met een t5 uit 2011)
 
Heb jij een oplossing gevonden Kristof? Wij hebben net hetzelfde probleem en foutcode!
(met een t5 uit 2011)
Hallo,

mijn daksensor (vw california T5) is stuk waardoor de auto denkt dat het dak nog open is terwijl het goed gesloten is.
Iemand ervaring met dit probleem?
Is dit iets dat ik zelf kan herstellen?
Dank!
Groet,
Kristof
Dag Kristof,
Ik heb ook dat probleem. Hoe heb jij dit uiteindelijk opgelost?
Alvast veel dank voor uw antwoord.
Groet
Luc.
 
Ik heb dit probleem nu ook. Mijn dak is toe en kan niet op de normale manier naar boven.
Ik ga nu uitzoeken of ik het dak handmatig naar boven kan doen om de sensoren te checken.

Nicolas
 
Ik heb dit probleem nu ook. Mijn dak is toe en kan niet op de normale manier naar boven.
Ik ga nu uitzoeken of ik het dak handmatig naar boven kan doen om de sensoren te checken.

Nicolas
Als je de dakconsole (verlichting en bedieningspaneel) losmaakt, kun je proberen aan de stekker op de elektrohydraulische pomp te raken. Als je op de stekker naar de pomp 12V (of omgekeerd) aansluit, zal het dak ofwel open ofwel dicht gaan. Daarna kun je de 4! hallvoelers controleren, en eventueel vervangen bij defect.
In het slechtste geval zul je de hemelbekleding moeten lossen.
 
Thanks.
The the console has been removed.
I can turn the screw but even after fully opening it there is no movement in the roof.
I am now looking for how to manually operate the electro-hydraulic pump.
I can't see anything from the pump.
 
Bedankt.
De de console is verwijderd.
Ik kan de vijs draaien maar ook na volledig opendraaien is er geen beweging in het dak.
Ik ben nu op zoek hoe ik de electrohydrolische pomp handmatig kan bedienen.
Ik kan niets van de pomp zien.
 
Er is geen handbediening mogelijk. Alleen een manier om in geval van nood het dak te laten zakken maar dan is er geen 'druk' die het dak in het slot duwt. Daarvoor zijn de extra riempjes om het dak naar beneden te houden in je gereedschapskit. De pomp zit rechts van de control unit en kun je alleen bij door de hemelbekleding te verwijderen.

Voor problemen met de hydrauliek zijn er in Nederland niet veel specialisten te vinden. Campercentrum Amersfoort is er een van (maar heeft voorlopig geen tijd...) en Scharphof in Nijverdal (ook heel druk). Zelf knutselen is riskant want er staat permanent een hoge druk op de olie. Als er iets loskomt of beschadigt heb je een probleem met hydrauliekolie die je bijna nergens uit krijgt. En als je die olie moet kopen om een paar CC bij te vullen: je kunt het alleen per liter kopen en is heel prijzig.

Hoewel ik heel veel zélf doe aan mijn Cali (remmen vervangen, intercooler vervangen, kabelboom bij de inspuiting vervangen) zijn dit klusjes waar ik niet aan durf te beginnen op basis van 'ik zie wel waar ik uitkom'.

roof.jpg
 
Bedankt,

Ik had die afbeelding ook gevonden. Bij mij is het zo dat ik het dak niet naar boven krijg. Error 1011 en 1001.

Dit zijn de errors in de PDF-lijst:
1010 1010 Short-circuit to (earth) roof
1001 1001 Fuse / short circuit to (plus+) roof
1100 1100 Short-circuit output Roof "on"
1101 1101 Fuse roof "to"
1110 1110 Short-circuit output Roof "to"
1111 1111 Fuse starting Roof "to"

Ik weet ook nog niet waar de zekering is.
De aangegeven locatie in de handleiding is leeg.
Er zijn al enkele locaties die ik heb aangepast in mijn boekje.

20240414_140518.jpg

20240414_131649-01.jpeg
 
Heb je dit draadje toevallig al eens bekeken?

 
Er is geen handbediening mogelijk. Alleen een manier om in geval van nood het dak te laten zakken maar dan is er geen 'druk' die het dak in het slot duwt. Daarvoor zijn de extra riempjes om het dak naar beneden te houden in je gereedschapskit. De pomp zit rechts van de control unit en kun je alleen bij door de hemelbekleding te verwijderen.

Hoewel ik heel veel zélf doe aan mijn Cali (remmen vervangen, intercooler vervangen, kabelboom bij de inspuiting vervangen) zijn dit klusjes waar ik niet aan durf te beginnen op basis van 'ik zie wel waar ik uitkom'.
Op zich is er inderdaad geen manuele bediening mogelijk, maar als je aan de 2-polige stekker op de pomp kunt raken (die zit helemaal links van de pomp en ziet er als volgt uit: zie foto), kun je daar 12V in de ene of andere richting aansluiten, en dan zal de pomp beginnen werken. Dan overbrug je alle elektronica die controle uitvoert op de sensoren, en kun je het dak omhoog krijgen.
Foto van de pomp, maar die zit omgekeerd ingebouwd, met de motor (zwart) naar links i.p.v. naar rechts.
dakpomp.jpg

En ik heb deze en beide pistons vervangen van mijn California. Op zich houdt het niet veel in. Je moet gewoon opletten en weten wat je aan het doen bent.
 
En ik heb deze en beide pistons vervangen van mijn California. Op zich houdt het niet veel in. Je moet gewoon opletten en weten wat je aan het doen bent.
Precies dat :D
Er moest er bij mij ook een vervangen worden en had besloten na alle info te hebben gevonden: dát ga ik niet doen.

En dat op en neer van de pomp met rechtstreekse spanning is wel te doen om één keer te controleren of je pomp het wel doet (en er dus iets anders is) maar het is niet aan te raden om hier maar een schakelaartje tussen te zetten en dan maar hopen voor het beste.
 
Precies dat :D
Er moest er bij mij ook een vervangen worden en had besloten na alle info te hebben gevonden: dát ga ik niet doen.

En dat op en neer van de pomp met rechtstreekse spanning is wel te doen om één keer te controleren of je pomp het wel doet (en er dus iets anders is) maar het is niet aan te raden om hier maar een schakelaartje tussen te zetten en dan maar hopen voor het beste.
Uiteraard niet, maar zo kun je wel je dak open krijgen om de 4 sensoren op de pistons te controleren.
Ik heb er 4 liggen die ik nog eens zal vervangen. Bij de laatste controle zag ik dat er minstens 1 al iets begon op te zwellen.
Je moet gewoon maken dat je met 2 bent om de boel te helpen vasthouden. Ik heb gewoon 2 houten balkjes op de California gezet, en dan het dak voorzichtig naar beneden laten gaan tot op de balkjes. Daarna kun je zonder problemen de voorste hefschaar losmaken en de piston vervangen.
Bij jou zou het gewoon de sensoren kunnen zijn. Dan hoef je gewoon maar je dak omhoog te krijgen en dan de bekabeling te controleren en indien nodig herstellen, of de sensoren vervangen.
Koop AUB geen volledige kabelboom bij VW. Ga langs bij BMW. Daar kun je 4 sensoren kopen die perfect zouden moeten passen, aan een fractie van de prijs van de volledige kabelboom bij VW.
 

Similar threads

Back
Top