Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

Grand california: abnormale ontlading leefbatterij

T

Takel

Messages
1
Location
Belgium
Vehicle
Grand California 600
Hallo!
Drie maanden geleden kochten we een Grand California en ondertussen stond hij al 4x terug in de garage owv verschillende mankementen.
Een van de mankementen (dat maar niet opgelost geraakt) betreft een abnormale ontlading van de leefbatterij. Op 1 nacht tijd verliest de batterij 20% van zijn capaciteit en dit terwijl alles inactief is (verwarming uit, warm water uit, frigo uit, verlichting uit,....). Na ons laatste bezoek kregen we de boodschap dat de leefbatterij conform de standaard is en dit normaal is?? Wij vinden dit echter allesbehalve normaal.


Iemand in het bezit van een grand california die zijn ervaring wil delen ivm de leefbatterij?
 
AlisonF

AlisonF

Top Poster
VIP Member
Lifetime VIP Member
Messages
2,893
Location
Aberdeen
Vehicle
T6.1 Beach camper 150
Hi there, welcome to the forum. Sorry you’re having some issues.
There are quite a few threads about leisure batteries (admittedly not many for the GC). The voltage is a better indicator of how the battery is performing.
Hopefully others will be along with more suggestions soon.
 
BrugseB

BrugseB

VIP Member
Messages
254
Location
Belgium
Vehicle
T4 Hightop
Goeiedag en welkom hier! Een ontlading van 20% op een nacht is uiteraard NIET normaal! Dat zou betekenen dat die zonder bijladen binnen de maand leeg is. Onze huisbatterij verliest nauwelijks capaciteit... Ik zou de accu uithalen en aan een slimme lader/meter hangen, kijken wat er gebeurt.
 
Deskman

Deskman

VIP Member
Messages
340
Location
Kennemerland
Vehicle
T5 SE 174
Beste is idd voltage meten en eens meten hoeveel ‘lekstroom’ er is, gebruik van stoom zonder dat je apparaten of licht aan hebt. Stille gebruikers heb je vrijwel altijd.
 
H

Henk Vandecasteele

Messages
1
Location
Boutersem
Vehicle
Grand California 600
Ben eens benieuwd hoe het verder gegaan is met die batterij. Wij hebben ook net een Grand California gekocht (2dehands bij een VW verdeler). Is 8 maanden oud en de batterij houd het slecht 24 uur vol met minimaal verbruik ( 2 uurtjes licht en frigo uit). Als je de hoofdschakelaar uitzet gaat de batterij van vol naar leeg in 3 dagen (nog 11.5V) . Als je 230V stekker 2 weken laat insteken dan zie ik op de massa kabel van de batterij nog steeds een laadstroom van 6A en de batterij is lekker warm. Dus de batterij stookt die 6A op. Zonder de lader heeft de batterij waarschijnlijk last van een stevige zelfontlading die de fenomenen verklaart. Ben nog niet in de garage geweest. Maar als je daar de klassieke batterij-test mee zult doen, kan het goed zijn dat die slaagt, ... . Maar volgens mij is de batterij kapot.
Wat mij al opgevallen is dat in het geval van de 11.5 volt, ik de batterij nog steeds mocht gebuiken, na het aanzetten van de hoofdschakelaar. Ik vermoed dat het systeem de batterij niet goed beschermt tegen het volledig leegtrekken. De start-stop AGM batterij die "fabriek af" erin steekt kan daar volgens mij niet tegen. Je maakt die dan iedere keer een beetje verder stuk. Als de batterij vervangen wordt steek ik er in ieder geval een schakelaar op de massa in zoals ik dat ook doe op mijn tractor oldtimers. Ik denk ook aan schakelaar die electronisch bediend kan worden door bevoorbeeld een arduino bordje die het voltage in het oog houd en uitzet op een veilige limiet ergens rond 12V.

Groeten,

Henk
 

VW California Club

Top